Ov-bedrijf Keolis introduceert vanaf januari 2024 in Almere het 'Samen Roosteren' pilotprogramma, waardoor buschauffeurs de mogelijkheid krijgen om hun eigen werkschema online te beheren. Deze flexibiliteit wordt geïntroduceerd om het beroep aantrekkelijker te maken en de werkdruk te verlagen. De pilot loopt tot eind 2024 en kan later mogelijk uitgebreid worden.
Deze pilot is het resultaat van een tevredenheidsonderzoek onder chauffeurs. Als deze succesvol is in Almere, wordt het concept uitgebreid binnen de organisatie.
Aantrekkelijke baan
CEO Keolis Nederland, Chris Hogeveen, benadrukt het belang van deze aanpak: “Een eigen rooster samenstellen draagt bij aan de aantrekkelijkheid van een baan. Maar het is vooral bedoeld om onze chauffeurs meer zeggenschap te geven over hoe ze de verantwoordelijkheden thuis beter kunnen combineren met hun werk."
Dat moet leiden tot een lagere werkdruk en een gezondere manier van leven, maar ook tot meer persoonlijk arbeidscomfort en grotere tevredenheid. "Bovenal vinden we het belangrijk dat onze medewerkers hun baan leuk vinden. Als we daar positief aan kunnen bijdragen, is dat in het voordeel van onze medewerkers, onze reizigers en de werkgever.”
De pilot is gestart na een haalbaarheidsonderzoek dat in september 2022 werd uitgevoerd. Er zijn maatregelen genomen om de systemen voor het samenstellen van roosters gereed te maken, de communicatie met chauffeurs te verbeteren en trainingen in software voor chauffeurs en personeelsplanners te voorzien. De ontwikkeling van de pilot wordt in nauwe samenwerking met de medezeggenschap voortgezet.
Werk-privébalans
Titia Slim, chauffeur in Almere: “Ik heb altijd een rooster wat voor mij wordt gemaakt en waarbij ik privé rekening dien te houden met het werk. Door dit project ‘Samen Roosteren’ wordt dit nu omgedraaid, waardoor ik mij prettiger en relaxter ga voelen en het werken leuk blijf vinden. Nu krijg ik de mogelijkheid om zelf te bepalen om op een vaste tijd te gaan sporten en om sociale contacten beter te kunnen onderhouden."
Ze benoemt ook de voordelen voor collega’s met jonge kinderen, die goede opvang dienen te regelen die niet altijd beschikbaar is. "Dit biedt hen kansen om het thuis fijner te organiseren. Dit project heeft een lange aanloopperiode gehad, maar ik ben blij dat het er nu van gaat komen. Ik ben trots op mijn collega’s dat ze het lef hebben getoond om mee te gaan in deze verandering”.