Sfeer van familiebedrijf terug na overname

dinsdag 15 augustus 2023

foto: WPS

De recente overname van WPS door de private investeerdersgroep Certina Group kwam voor Paul van den Boogaard, sinds juni 2023 directeur van de WPS Group, niet geheel als een verrassing, maar hij is er heel blij mee. “Met Certina krijgen we de sfeer van een familiebedrijf terug en staan we weer echt op eigen benen.” 

WPS is van oorsprong een oer-Hollands bedrijf, dat medio jaren tachtig is opgericht in Noord-Brabant. Na de verkoop door de voormalige oprichters aan Imtech in 1999, maakte de parkeerspecialist jarenlang onderdeel uit van de Business Unit Traffic & Infra van deze beursgenoteerde reus, tot het faillissement van Imtech in 2015. Het was de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria die de hele Business Unit uit het faillissement trok. Hierdoor kon WPS blijven bestaan, al was het onder de paraplu van de Dynniq Group. Tot de recente overname van WPS door de private investeerdersgroep Certina Group.  

Langetermijnperspectief 

“Het was heel bijzonder dat Egeria destijds WPS heeft overgenomen, maar na de verkoop van de Dynniq Group waar WPS tot medio 2021 onderdeel van was, was wel duidelijk dat ze ons bedrijf ook weer een keer van de hand wilden doen", vertelt Paul van den Boogaard, directeur van de WPS Group. "Dat was niet zo’n verrassing. We zijn blij met Certina als nieuwe eigenaar. Certina is een private investeerder met zo’n 750 miljoen aan omzet met twintig ondernemingen in Europa. Vaak houden ze bedrijven lang in bezit, het eerste bedrijf dat ze kochten hebben ze zelfs nu nog in bezit. De eigenaar van Certina grapt weleens dat hij de langst zittende medewerker van dat bedrijf is. Dat biedt langetermijnperspectief en daar waren we ook naar op zoek, wat dat betreft zijn we in goede handen.” 

Het moet gewoon werken  

WPS heeft het hoofdkantoor gevestigd in Eindhoven, vanaf waar service, verkoop en r&d plaatsvinden. “In Eindhoven vindt ook de productie voor andere landen plaats. We hebben onze hardware gestandaardiseerd. Daarbij is het goed gelukt om de wensen die in Amerika, Canada en Europa spelen met elkaar te vereenzelvigen tot één robuust en betrouwbaar hardware product. De producten draaien op ParkID, het hart van ons WPS-parkeerplatform. ParkID is een cloud gebaseerde softwareoplossing op abonnementbasis en wordt voortdurend bijgewerkt, zodat het altijd past bij de veranderende behoeften van eigenaren en exploitanten van parkeervoorzieningen. Dat is immers het belangrijkste aspect voor een parkeeroplossing; het moet gewoon werken. Dat is heel simpel: parkeeroplossingen worden aangeschaft om er geld mee te verdienen, bijvoorbeeld door een exploitant van parkeergarages of om ongemak te voorkomen, zoals bij hotels.” 

Koers handhaven 

Van den Boogaard verwacht geen grote koersverandering binnen zijn bedrijf. “De filosofie Open en Adaptief, kernwaarden die we met de Intertraffic in 2022 hebben gelanceerd blijven we actief uitdragen. Ontwikkelingen in parkeermanagement staan namelijk niet stil. Dat zie je overal, vroeger was een telefoon ook gewoon een op zichzelf staand product dat op het dressoir stond. Tegenwoordig zijn die apparaten onderdeel van een heel ecosysteem. Dat is bij parkeersystemen niet anders. Die zijn aangesloten op het internet of een netwerk en communiceren met apps en andere software. Parkeren is onderdeel geworden van een grotere infrastructuur.” 

WPS kijkt naar nieuwe mogelijkheden om te investeren. “We zullen investeren in hardware en software, maar ook in onze eigen organisatie. Op die manier innoveren we en gaan we nieuwe diensten aanbieden. Met alleen een statisch parkeermanagementsysteem red je het niet. Daarom is ons systeem open en adaptief, te koppelen aan het ecosysteem en makkelijk aan te passen.  Het WPS-platform vormt de basis van het open en adaptieve model. Dit platform brengt bestaande en nieuwe apparatuur, van WPS en derden, softwareapplicaties en operatorservices samen om een naadloze parkeeroplossing te leveren, een parkeeroplossing voor elke individuele klantreis. De eerstvolgende grote app die mogelijk onderdeel wordt van één van onze klantreizen wordt misschien vandaag ontwikkeld en is volgend jaar marktleider. Dat kunnen we niet allemaal meer zelf doen.” 

Inzetten op gemak 

Een van de diensten die Van den Boogaard noemt is gericht op het verhogen van betaalgemak voor de parkeerder: WPS PAY. Met WPS PAY kan de automobilist betalen voor parkeren door het scannen van een QR-code op het parkeerkaartje of bij de bewegwijzering op locatie. “De exploitant brengt dit onder de aandacht bij de parkeerders, daar kunnen we wel bij ondersteunen. We zien ook dat dit eigenlijk vanzelf gaat. Zodra men en QR-code ziet, pakt men meteen de telefoon erbij voor het scannen. Dat zit bij de meeste mensen al wel tussen de oren.” 

Nog geen nadelen overname 

De overname heeft vooralsnog geen nadelen voor WPS, stelt Van den Boogaard. “Er is dan ook geen sprake van een reorganisatie. Natuurlijk levert het moment van overname altijd een bepaalde onrust op binnen een organisatie, maar binnen WPS zijn we wel wat gewend, eigenlijk gaat iedereen gewoon over tot de orde van de dag. We willen allemaal graag zien waar dit toe zal leiden. Het gevoel van een familiebedrijf komt juist weer terug, dat is mooi om te merken. Dat familiaire klimaat is heel prettig om in te werken. Imtech was echt een hele grote club, Certina past beter bij ons.” 

Gepaste trots

Van den Boogaard is duidelijk trots op zijn bedrijf en zijn mensen. “We hebben alles in eigen huis; de productie, installatie- en servicemonteurs en softwaresupport engineers. Dat onderscheidt ons van andere spelers, mensen in het bedrijf kennen onze oplossingen echt door en door. De bedrijfszekerheid van een parkeersysteem is erg belangrijk en werken met eigen, toegewijde mensen draagt daar zeker aan bij. Ook in die mensen willen we blijven investeren.”