1 op 3 Nederlanders vindt parkeren grootste probleem in woonwijk
De enquête richt zich op de thema's mobiliteit en parkeren en werd afgenomen onder 500 ‘panelleden’. “We merken dat parkeren steeds meer een dienst wordt die invloed heeft op ruimtelijke ontwikkeling”, licht Wiebe de Ridder van USP Marketing Consultancy toe.
Problemen
USP vroeg zich af hoe tevreden mensen zijn over de eigen woonwijk. Mensen beoordelen hun eigen buurt gemiddeld met een 7,7, maar parkeren in de eigen woonwijk is erg lastig. Volgens de ondervraagden zijn er te weinig parkeerplaatsen per woning beschikbaar. Bovendien kampen woonwijken die grenzen aan winkelgebied met parkeeroverlast. Door de hoge tarieven van parkeren in de binnenstad, wijken veel parkeerders uit naar omliggend woongebied. Daardoor ontstaat juist dáár weer extra parkeerdruk.
P&R-initiateven
Veel gemeenten voeren betaald parkeren of vergunningensystemen in woonwijken in, om de parkeerdruk te verlagen. Maar daardoor verplaatst het probleem zich slechts. Als succesvolle oplossing worden P&R-initiatieven buiten de stad genoemd, waar men kan overstappen op ov of fiets.
Winkeliers
Initiatieven van winkeliers, waarbij bijvoorbeeld een vrije uitrijkaart wordt gegeven na aankoop van een product, doen het ook goed. Als aanbeveling wordt dan ook gedaan dat winkeliers meer kunnen samenwerken, om winkelend publiek te trekken.