275 miljoen euro voor aanpassing station en sporen Groningen

donderdag 29 januari 2015
timer 2 min
ProRail, NS, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Groningen en de provincie willen ruim 275 miljoen euro investeren in het station en de sporen van station Groningen. Er zijn plannen voor onder meer een nieuw perronplein, een fietstunnel, een reizigerstunnel en nieuwe perronkappen. Ook moeten er door uitbreiding van perrons en het doortrekken van perronsporen meer groei in het treinverkeer gerealiseerd worden. Per 2020 gaan hierdoor in de spits 30 procent meer treinen rijden, zo is de verwachting.

Als de gemeenteraad van Groningen en de Provinciale Staten instemmen met de plannen, worden ze verder uitgewerkt, zo laat ProRail weten. De voorlopige intentie voor het stationsgebied van Groningen is in een Ruimtelijk Functioneel Ontwerp uitgewerkt.

 

Sporen

Uitbreiding van de perrons en het doortrekken van de perronsporen van nu nog doodlopende sporen, moet groei van het treinverkeer mogelijk maken. Dat er in de spits meer treinen gaan rijden, gaat voor betere overstaptijden en meer reismogelijkheden zorgen, zo stelt ProRail. Hiervoor moet ook het spooremplacement slimmer worden ingericht en deels verplaatst naar een nieuwe locatie. Treinen komen ook meer onafhankelijk van elkaar binnen en zitten elkaar dan niet in de weg bij eventuele vertraging, zo wordt aangegeven.


Reizigers

De investering moet daarnaast voorzien in de nieuwbouw van een fietstunnel onder het station door, zodat er een nieuwe fietsverbinding tussen de zuid- en de centrumzijde van het station ontstaat. Aan de centrumzijde zijn nu al enkele grote fietsparkeerplaatsen. De bedoeling is dan ook aan de zuidzijde ruimte voor 5.000 fietsen te maken. Door de gemeente wordt momenteel nog bekeken hoe de zuidzijde en de omgeving ervan verder vormgegeven wordt. Daarnaast moet een reizigerstunnel met toegang aan de zuidzijde van het station worden gerealiseerd. Die maakt dat de treinen compact rond elkaar gegroepeerd kunnen halteren, zo legt ProRail uit. Op die manier wordt het eenvoudiger om over te stappen. De reizigerstunnel zorgt ook dat de zuidzijde van het stationsgebied een rechtstreekse voetgangersverbinding met het centrum krijgt. De perrons krijgen nieuwe perronkappen en er ontstaat ruimte voor een ‘perronplein’. Hierdoor moet een logischer looproute door het monumentale stationsgebouw ontstaan.

 

Station

De bedoeling is dat de aanpassing van het station Groningen in 2020 klaar is, zo meldt ProRail. Het spoorbedrijf heeft inmiddels enkele illustraties gepubliceerd van hetgeen ze met de investering wil realiseren.