40% van Nederland wil eigen auto niet opgeven
Uit onderzoek van Greenwheels blijkt dat 40% van de weggebruikers hun eigen auto nog niet wil opgeven. Een kwart van de Nederlandse bevolking wil dat de gemeente zorgt voor een autoluwe woonwijk, terwijl 1 op de 3 mensen hun eigen auto voor de deur of op eigen terrein wil parkeren. Het onderzoek is uitgevoerd in aanloop naar de Nationale Klimaatweek, om in kaart te brengen hoeveel Nederlanders bereid zijn hun steentje bij te dragen aan het verminderen van CO2-uitstoot.
Greenwheels is tijdens de Nationale Klimaatweek Klimaatsupporter. Het onderzoek laat de bereidheid van Nederlanders in het bijdragen aan een duurzame samenleving zien. Het bijdragen aan duurzame mobiliteitsoplossingen kan al door het wegdoen van een eigen auto en het ov meer gebruiken.
Eigen auto wegdoen niet in trek
Een eigen auto wegdoen is nog niet echt in trek. Onderzoek laat zien dat vier op de tien auto eigenaren dat alleen doet wanneer zij niet meer mogen of kunnen autorijden. Verbindingen van openbaar vervoer of dichterbij het werk wonen speelt ook een grote rol.
Greenwheels is een deelautobedrijf met zo'n 2400 deelauto's op de weg. Hiermee wil het bedrijf bijdragen aan een duurzamer Nederland: “We willen graag laten zien welke mogelijkheden deelvervoer biedt en welke positieve gevolgen het heeft voor een woonwijk”, zegt Andrew Berkhout, directeur van Greenwheels. “Minder eigen auto’s en gebruik van deelvervoer leidt tot groenere en autoluwe woonwijken.”
Parkeerplaats opgeven
Een kwart van Nederland wil dus dat hun gemeente een groenere en autoluwe woonwijk verzorgt. Als de parkeerplekken verdwijnen wil de helft van de respondenten een groenvoorziening in hun woonwijk zien in plaats van de parkeerplek. Als andere opties is er een top 3 samengesteld:
- Groenvoorziening
- Bredere wandel- en fietspaden
- Een speelplek
Deelvervoer alternatief
Bijna driekwart van de Nederlanders kent het concept deelauto’s.
Zo’n 10% van de deelnemers aan het onderzoek heeft geen eigen auto, meer dan de helft van de ondervraagden heeft één auto en een kwart van de ondervraagden bezit twee auto’s. Het overgrote deel van de respondenten rijdt tussen de acht en twaalfduizend kilometer op jaarbasis. “Deze groep zou parkeerruimte besparen, goedkoper uit zijn en duurzamer zijn als zij hun auto opgeven”, concludeert Berkhout. “Er is nog werk aan de winkel om meer Nederlanders te informeren over het gemak en de voordelen van deelauto’s, zowel voor mens als milieu.”