Aanbevelingen voor transferia
maandag 24 januari 2011
3 min
De verbetering van de bereikbaarheid, herkenbaarheid en veiligheid van transferia staat bij velen in de belangstelling. Door de toenemende fileproblematiek en de beperkte parkeermogelijkheden richten steeds meer gemeenten zich op transferia.
Vergelijkend onderzoek
Ook de gemeente Eindhoven kijkt kritisch naar transferia als één van de middelen om de toekomstige groei van het verkeer in de gemeente binnen de perken te houden. In dit kader heeft de gemeente een vergelijkend onderzoek in Noord/West Europa laten verrichten rond de dienstverlening en marketing van transferia, met het oog op het eventueel plaatsen van het allereerste transferium op locatie in Eindhoven. Marketing en hoogwaardige dienstverlening ('+') worden hierbij gezien als potentiële drijvers van transferiumgebruik in een stad waar parkeerproblemen in het centrum vooralsnog niet zorgwekkend hoog zijn.
Toppers
Vijftien transferia zijn bezocht, verspreid over Engeland, Duitsland, Nederland en Ierland. Als toppers in het onderzoek kwamen de transferia van Durham in Engeland uit de bus. Het kleine stadje met een historisch centrum is jaren lang geteisterd door het sterk toenemend verkeer. Ter bestrijding van deze trend heeft de gemeente Durham vol ingezet op transferia. De kerngedachte achter het ontwerp was : a) de klant is onze gewaardeerde gast (met name de forenzen, die primair bijdragen aan het succes van Durham) en b) het meest dierbare bezit van de klant is de auto.
Plan van aanpak
Vanuit die visie is een plan van aanpak ingezet waarbij psychologische aspecten een grote rol hebben gespeeld in het ontwerp en dienstverlening van de transferia. Het halvemaanvormig ontwerp van de parkeerplaats leidt er bijvoorbeeld toe dat klanten eerder in de voorste vakken parkeren dan in de achterste vakken waardoor de parkeerplaats steeds goed bezet lijkt. Tevens zijn kleine luxe vervoerbussen ingezet om de perceptie van een hoog gebruik van transferia te vergroten alsmede het prestigegevoel van transferiabezoekers te verhogen. Ook profiteren vaste klanten van uitgebreide parkeerabonnementen; dit uitgebreide dienstenpakket bevat onder andere een belservice en assistentie bij nood, zoals bijvoorbeeld een lekke band.
Service solutions
Gebruikmakend van alle bevindingen, interviews en resultaten is er een 'Plus' belevingstrategie neergezet voor een transferiumlocatie nabij het toekomstige 'Eindhoven Trade Forum' langs de A2/Noord-Brabantlaan. De visie benadrukt ondermeer de toewijding aan ontwerp, maatschappelijke eenheid en onbetwiste verbondenheid met
technologische innovatie. In de conclusies van het onderzoek komt deze visie terug in de voorgestelde 'service solutions' zoals creatieve herkenningspunten van transferia, vrouwvriendelijk parkeren en parkeerabonnement systemen. Daarnaast zijn verschillende marketingbenaderingen met betrekking tot mobiliteit in het algemeen en transferia in het bijzonder belicht. Zowel de traditionele vormen van marketing, bijvoorbeeld folders en nieuwsmedia, als de zogenaamde social marketing, gericht op het veranderen van het sociaal gedrag, lijken een positief effect te hebben op het succesvol gebruik van transferia.
Dit artikel is verschenen in Vexpansie # 4 van 2010.
Aanbevelingen voor Transferia
Het project is uitgevoerd als onderdeel van het BAPTS INTERREG IV programma ter bevordering van grensoverschrijdende kennisoverdracht op het gebied van mobiliteit. Dit artikel is een samenvatting van het boek 'The + of Transferium Service Concepts'.
Terug naar overzicht nieuws >>>