Acht steden met potentieel voor nachttrein

maandag 15 juli 2019
timer 2 min
Wat is het potentieel van de internationale nachttrein van en naar Nederland? Deze vraag staat centraal in het onderzoek 'Slapend onderweg: het potentieel van de internationale nachttrein van en naar Nederland' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). De conclusie: acht bestemmingen hebben potentieel wanneer verschillende knelpunten worden opgelost.

Door Jan Willem Kerssies


Wanneer knelpunten op het gebied van overheidsheffingen, capaciteit van de infrastructuur en een gelijk speelveld voor alle vervoerders worden opgelost, zouden op acht verbindingen op langere termijn in de ordegrootte van 700.000 tot één miljoen reizen per jaar kunnen worden gemaakt. Het gaat om de volgende acht bestemmingen: Kopenhagen, Warschau, Praag, München, Wenen, Zürich, Milaan en Turijn. De bestemmingen liggen op een afstand van 800 tot 1200 kilometer van Nederland. Bij de huidige snelheden is de nachttrein vooral interessant voor reizen over zulke afstanden, omdat een groot deel van de reistijd slapend kan worden doorgebracht en dat deze tijd als het ware ‘vervalt’ in de afweging van de reiziger.

Duur product

De nachttrein is een duur exploitatieproduct en dit heeft verschillende oorzaken. Het specifieke materieel is duur, de personeelskosten zijn hoog omdat meer personeel nodig is dat ook nog eens vooral ‘s nachts werkt en relatief weinig plaatsen per trein. “Spoorvervoerders wijzen op het ongelijke speelveld ten opzichte van de luchtvaart die immers geen btw op tickets of accijns op brandstof kent”, zo stelt het onderzoek. “Zij ervaren bovendien de heffingen op het gebruik van de spoorinfrastructuur als hoog.”

Gelijke kansen voor vervoerders

Verlenging van de bestaande nachttrein Wenen/Innsbruck-Düsseldorf naar Amsterdam is op dit moment één van de ideeën. Maar ÖBB (Oostenrijkse Spoorwegen) en NS geven aan dat vanwege de hoge kosten de exploitatie van deze verbinding zonder subsidie niet mogelijk is. Nieuwe, private spoorvervoerders bestrijden die opvatting en wijzen juist op de noodzaak van een gelijk speelveld voor alle vervoerders. Dat is volgens hen nu niet het geval.

Waardering van reizigers

Reizigers die de internationale nachttrein nemen, waarderen vooral het feit dat zij reistijd uitsparen en slaapcomfort genieten. De hogere prijs van een slaapaccommodatie in de nachttrein weegt vaak op tegen het uitsparen van een hotelovernachting.

 

Lees hier het hele onderzoek

 

Dit artikel verscheen eerder op OVMAGAZINE.NL