Achterhoek is spoorproblemen beu
Regie bij provincie
Hij vroeg de provincie vooruit te lopen op rijksbeleid en de regie voor het vervoer weer helemaal bij de provincie te leggen. Dat deed hij namens de acht gemeenten langs het spoor en een samenwerkingsverband van ondernemers, overheden en maatschappelijke organisaties in de regio.
Eén bedrijf
Omdat de stadsregio nu ook een vervoerstaak heeft, wordt het treinverkeer tussen Arnhem en Winterswijk uitgevoerd door 2 bedrijven: Arriva en Hermes. Dat is volgens Drenth een belangrijke bron van problemen. ,,We willen terug naar één bedrijf. Dan heb je ook geen discussies tussen bedrijven over wie verlies moet nemen als er ritten uitvallen. De reiziger is nu de dupe, dat kan toch niet waar zijn.''
Robuust spoornet
Hij drong ook aan op een snel besluit over een robuust spoornet. Op meer plaatsen moet dubbel spoor komen zodat een vertraging niet, zoals nu, vaak langdurige gevolgen op het hele traject heeft. Volgens Drenth gaat het om relatief kleine ingrepen. ,,Met 250 tot 300 miljoen heb je het tot in lengte van jaren op orde.''
Onrendabel
De lijn Arnhem-Winterswijk stond 15 jaar geleden op het punt om als onrendabel afgestoten te worden. Vervoerder Syntus nam als eerste regionale bedrijf de exploitatie van een spoorlijn over van de NS, waarna het een van de drukste regionale lijnen van het land werd. De laatste jaren waren er voortdurend problemen, waar geen eind aan kwam toen begin december Syntus plaatsmaakte voor Arriva en Hermes.
Verbaasd
Een woordvoerster van Arriva zegt ,,een beetje verbaasd'' te zijn dat de gemeenten nu aan de bel trekken omdat er ,,juist zoveel progressie is geboekt''. Uitbreiding van het spoor is volgens haar ook niet nodig. ,,We garanderen dat het goed komt op het huidige spoor,'' aldus de woordvoerster.