Afspraken ombouw Hoekse Lijn tot metro
Convenant
Deze overheden ondertekenden een convenant waarin de afspraken worden vastgelegd. Het dagelijks bestuur van de stadsregio heeft op 12 december met dit convenant ingestemd. Daarnaast heeft het bestuur het besluit genomen waarmee de uitwerkingsfase van het project kan beginnen. In de komende maanden worden de randvoorwaarden en de financiële dekking voor het project verder uitgewerkt. De stadsregio neemt in de zomer van 2013 een definitief besluit over de uitvoering van het project.
Metrolijn B
De nieuwe lijn wordt een verlenging van de bestaande metrolijn B die begint in Nesselande en dwars door het centrum van Rotterdam loopt. Het betekent onder meer dat inwoners ten noorden van de Maas en de Nieuwe Waterweg een rechtstreekse metroverbinding krijgen met het strand van Hoek van Holland. De lijn wordt in Hoek van Holland met 1,2 km. verlengd tot aan de strandopgang. Maassluis krijgt een derde halte: Steendijkpolder.
Omgekeerd krijgen de inwoners van Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen een rechtstreekse verbinding met het culturele en winkelhart van Rotterdam. De stadsregio streeft ernaar de lijn eind 2017 in gebruik te nemen.
Na de ombouw zal de verbinding naar verwachting 40% meer reizigers trekken (van 13.000 naar ruim 18.000 per dag in 2020) dan wanneer de lijn in zijn huidige vorm, dus als spoorlijn, wordt geëxploiteerd. Deze groei komt vooral door de hogere frequentie en de directe verbinding naar bestemmingen als Dijkzigt, Eendrachtsplein, Beurs en Blaak in het centrum van Rotterdam.
Opdrachtgever
De stadsregio Rotterdam (de samenwerking van vijftien gemeenten die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer) is opdrachtgever van het project. De gemeenten Maassluis, Schiedam en Vlaardingen en de deelgemeente Hoek van Holland zijn verantwoordelijk voor de inrichting van de omgeving van de haltes, zoals aanvoerwegen, fietspaden en -stallingen en parkeerplaatsen. De stadsregio zal alle stations volledig moderniseren waardoor de sociale veiligheid en het comfort aanzienlijk verbeteren.
Goederenvervoer
Bijzonder is dat het spoor tussen Maassluis en Schiedam in gebruik zal blijven voor goederentreinen van enkele bedrijven die erlangs zijn gevestigd. Die goederentreinen zullen alleen buiten de spitsuren rijden.
Financiën en uitvoering
De investering in het project is voorlopig vastgesteld op € 318 miljoen. Ongeveer € 57 miljoen daarvan bestaat uit posten om onzekerheden op te vangen die inherent zijn aan een dergelijk groot project. De stadsregio werkt in de loop van 2013 nog een aantal zaken in het project verder uit, zoals de organisatie van de ombouwperiode en het ontwerp van het nieuwe baanvak in Hoek van Holland. Ook de gevolgen van de bezuinigingen van het rijk moeten dan in kaart zijn gebracht en verwerkt in de meerjarenbegroting van de stadsregio. Daarna zal het dagelijks bestuur een definitief besluit nemen over de uitvoering van het project en de meerjarenbegroting voor goedkeuring voorleggen aan het algemeen bestuur.