'Als ambtenaar ben je een soort schaapsherder'

maandag 9 juli 2018
timer 4 min
Bij evenementen is parkeerbeleid altijd maatwerk. Een gemeente zit altijd als spin in het web tussen alle belanghebbenden. Gasthoofdredacteur van Parkeer24 03/2018 is Paul Broekhoff, coördinator Bereikbaarheid bij de gemeente Haarlemmermeer en Haarlemmerliede-Spaarnwoude, die nu in een fusieproces zitten. De gemeenten huisvesten sommige van de grootste evenementen van Nederland, maar op lokaal gebied gebeurt er ook veel.

"Welk type evenement je ook bereikbaar wil houden, er is altijd één overeenkomst: je moet het samen doen. Ik heb in het verleden als hobby schapen gehouden. Als gemeenteambtenaar ben je ook een soort schaapsherder. Hij lijkt lekker op zijn stokje te leunen, maar schijn bedriegt. Een schaapsherder heeft de regie. De schapen, die zijn het verkeer. Een herder kent zijn schapen en moet weten hoe hij ze regelt. Maar je moet er niet zelf achteraan gaan rennen. Daar heb je schaapshonden voor, vaak van die mooie collies. Die lezen die schapen ook, maar volgen de instructies van de herder. Die collies zijn de verkeersregelaars. Professionals, zoals Traffic Support. Of vrijwilligers, zoals stichting 2Wheels4Wings."

 

"De regie kun je op afstand doen, letterlijk en figuurlijk. Ter plaatse heb je de organisatoren. Die kennen het gebied en de mensen die zich erin bevinden. Of het nu gaat om analyse, zoals bij ID&T – organisator van een van de grootste dance events van Nederland op het Floriade-terrein – of persoonlijke kennis, zoals John Stassen die namens de Oranjevereniging Nieuw-Vennep verantwoordelijk is voor tal van dorpsactiviteiten. Organisatoren zijn direct aanspreekbaar."

 

"Verschillen zijn er ook. Grote evenementen hebben hun eigen terreinen met eigen parkeerplaatsen en als het moet huren ze er een weiland bij. Kleinschalige evenementen moeten het vaak hebben van bestaande parkeerruimte. Dat is best lastig soms, helemaal in dorpscentra. Ondernemers moeten dan vaak even inschikken. Aan de andere kant kunnen ze er ook weer van profiteren, want een Feestweek in Nieuw-Vennep trekt zomaar duizenden extra bezoekers. En als ze op de fiets komen, kunnen ze nog een biertje drinken ook. De verkeersregelaars komen vaak ook uit de buurt en kennen de mensen persoonlijk. Dat geeft een heel ander soort relatie dan wanneer zowel de regelaars als de bezoekers uit heel het land komen."

 

"Wij zijn continu op zoek naar ruimte. Evenementen hebben een parkeerbehoefte, maar ook de woningbouw rukt op, met de nodige parkeervraag van dien. We proberen dubbelgebruik van parkeerterreinen van de grond te krijgen door contactgegevens van eigenaren van particuliere parkeergelegenheden door te spelen aan organisatoren. Dat lukt steeds vaker. Onlangs hadden we de dag voordat Awakenings begon een aanmelding voor een feest met 5.500 mensen. Of we daarvoor parkeerruimte hadden. Dan is het een kwestie van korte slagen met het Recreatieschap, die het terrein beheert, en de organisatie van Awakenings om hun terrein ter beschikking te stellen. Dat is toch mooi gelukt."

 

"Als gemeente zitten we dus overal tussen. We hebben met alle belanghebbenden te maken. De beeldvorming is al snel dat het bij de overheid niet goed geregeld is. Neem John Stassen die hier even verderop klaagt over een aannemer met wie hij zelf moest regelen dat die niet aan de slag zou gaan tijdens de Avondvierdaagse. Die aannemer was gewoon illegaal bezig. En daar hebben wij echt wel tussen gezeten. Maar het beeld is dan al anders. Dat is jammer en het doet het natuurlijk niet goed op verjaardagsborrels. Vandaar dat ik er bij mijn collega's continu op hamer: kun je een verkeersmaatregel die je voorstelt uitleggen op een verjaardagsfeestje, rekening houdend met alle belanghebbenden en wet- en regelgeving? De kunst is om daar een goed evenwicht in te vinden. En dat is niet altijd makkelijk."

Dit artikel is verschenen in Parkeer24 03/2018.