Alstom gaat waterstoftreinen bouwen voor Duitsland
“Dit zou je ook in Nederland kunnen toepassen. In 2020 gaan de noordelijke provincies het spoorvervoer aanbesteden. Daar rijden nu nog dieseltreinen. Elektrificatie is daar te duur en waterstoftreinen zouden een uitkomst kunnen bieden om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verlagen. Daarmee ben je in een keer van het milieuprobleem af”, stelt Linders. Om waterstoftreinen op het Nederlandse spoor te laten rijden, dient er nog wel een tankinfrastructuur te worden aangelegd.
Prototypes
Alstom financieert de helft van de bouw van de treinen die op het Duitse spoor gaan rijden. De andere helft wordt betaald door de deelstaten en de Duitse overheid. De nieuwe trein krijgt een brandstofcel-aandrijving, die de energie van een brandstof via een chemische reactie omzet in elektriciteit. Deze technologie wordt al in de auto-industrie toegepast. De eerste twee prototypes worden in 2018 getest. In 2020 volgt de grootschalige uitrol waarbij veertig waterstoftreinen zullen gaan rijden.
De waterstoftrein wordt gebaseerd op de Alstom Coradia, een trein voor regionaal vervoer. De trein wordt volledig emissievrij en gaat aanzienlijk minder geluid produceren. En door de opslag van energie en een intelligent energiebeheer-systeem verbruikt de nieuwe trein minder energie dan conventionele dieseltreinstellen. Daarnaast is de gebruikte brandstof is voordelig. Volgens Alstom gaat het om de eerste generatie treinen met de brandstofcel-technologie ter wereld die geschikt is voor passagiersvervoer.
Bron: Spoorpro