Amsterdamse Frans Halsbuurt wordt parkeerplaatsvrij
Aanvankelijk was het de bedoeling dat ‘slechts’ 273 van de 600 straatparkeerplaatsen zouden verdwijnen. Op 14 maart werd echter in de raad een motie aangenomen die het college verzocht bij de ingebruikstelling van de Albert Cuypgarage een opheffingsnorm van 1 op 1 in te stellen voor de Frans Halsbuurt. Het college zette daarop de aanbestedingsprocedure voor de herinrichting van de Frans Halsbuurt stop en besloot na inspraak van ondernemers en bewoners een nieuw inrichtingsplan te maken met als uitgangspunt een korte uitvoeringstermijn.
Bij het maken van een nieuw herinrichtingsplan voor de Frans Halsbuurt wordt ook gekeken naar de effecten hiervan op de omliggende buurten zoals de Gerard Doubuurt. Er moet voorkomen worden dat de parkeerdruk hier stijgt als gevolg van de herinrichting. Ook wordt gekeken of het huidige aantal gehandicaptenparkeerplaatsen en kortparkeerplaatsen voldoende is of dat er uitgebreid c.q. gekrompen moet worden.
In een brief aan de raad laat het college weten dat de huidige plannen passen in de ambitie van het college om binnenstad te komende periode autoluw te maken. Het college kan nog geen termijn geven wanneer de straatparkeerplaatsen in de Frans Halsstraat zullen verdwijnen.