Ander parkeerbeleid hard nodig

maandag 7 november 2016
timer 2 min
Door de opkomst van internet is het niet meer vanzelfsprekend dat de producten in fysieke winkels worden gekocht. De toename van internet aankopen leidt tot dalende detailhandelsomzetten in de binnenstad. Daarnaast is het parkeerbeleid mede debet aan de terugloop van het aantal bezoekers, stellen Cor Molenaar en John Bongarts in een artikel in magazine PARKEER24 dat eind november verschijnt.

De retail in de binnensteden is heel dynamisch terwijl het parkeerproces statisch is. Het koopgedrag van de consument is voortdurend in beweging, de levenscyclus van producten wordt steeds korter, trends volgen elkaar snel op. De impact van de online markt op koopgedrag is groot. Deze dynamiek vraagt om voortdurende aanpassingen aan de marktvraag. ‘Parkeren’ is een belangrijk onderdeel in de keten van winkelen en recreëren. Het parkeerbeleid en de inrichting van de openbare ruimte moeten adaptiever worden. Passen het huidige parkeerbeleid en de -normen nog wel bij de behoefte van de moderne consument?

 

Huidige situatie

Het koopgedrag in de binnensteden is als gevolg van de kredietcrisis en het online marktaanbod compleet veranderd.  De consument is kritischer geworden en heeft naast de binnenstad veel andere mogelijkheden om inkopen te doen. Een positieve beleving van lekker shoppen en terrasje pakken wordt afgesloten met onverwacht hoge parkeerkosten. Het is een negatieve associatie die zich in onze hersenen veelal onbewust nestelt en afbreuk doet aan het bezoek aan de binnenstad

 

Lees alles in de november editie

Molenaar en Bongarts geven tips hoe u door ander parkeerbeleid de binnenstad weer aantrekkelijk kan maken voor de consument.

 

Lees dan het hele artikel in magazine 5 van Parkeer24 dat eind november verschijnt.

 

Ander parkeerbeleid nodig om tij te keren, stellen Molenaar en Bongarts