Anderhalvemeterproof naar het werk

woensdag 1 juli 2020

Met een anderhalvemetercampagne laat mobiliteitsplatform Toogethr zien wat er nu en na de coronacrisis mogelijk is om veilig, efficiënt en duurzaam naar het werk te gaan. “Openbaar vervoer staat nu ineens onderaan de vervoersladder”, legt marketing director Maurits van Kuyk uit. “Het is niet wenselijk, maar ook niet nodig dat mensen daardoor met de eigen auto naar het werk gaan.”

“Als iedere werknemer die voorheen met de trein naar kantoor kwam straks de auto pakt, hebben we een probleem, op de parkeerplaats én op de weg”, zegt Van Kuyk. Thuiswerken zal een blijvende vlucht blijken, verwacht hij, maar toch zullen mensen langzaam weer (gedeeltelijk) teruggaan naar kantoor. “Met een goed mobiliteitsbeleid kun je als werkgever je medewerkers duurzame en veilige opties bieden voor het woon-werkverkeer en daar springen wij nu extra op in.”

Ridesharing

Toogether maakte in 2016 een omslag van een consumentgerichte carpoolapp naar een Ridesharing-app voor werknemers. “Dat bleek een groot succes na een pilot op de Zuidas”, zegt Van Kuyk. Het geheim? “Collega’s kennen elkaar en zo niet, dan is er snel een vorm van vertrouwen. En doordat je onder werknemers snel massa creëert, gaat het systeem via algoritmes ritten steeds beter op elkaar afstemmen en werknemers zelfs vooraf adviseren. Ook dat zet collega’s dan weer aan om ritten te delen in het dagelijkse woon-werkverkeer. Het voorkomt onnodige kilometers en draagt zo ook bij aan CO2- en filereductie.”

Het bleef niet bij de Ridesharing-app. Van Kuyk: “Werkgevers wilden meer ondersteuning bij hun mobiliteitsbeleid en vanuit werknemers van verschillende bedrijven en organisaties kwam het voorstel om ook fietsen te stimuleren. Fietsen is immers nóg beter dan samen met de auto reizen. Dat bracht ons op de Cycles-app”. Ook met de Cycles-app verdienen medewerkers beloningen, zelfs buiten werktijd. Van Kuyk: “Zo draag je als werkgever bij aan de mentale en fysieke gezondheid van medewerkers.”

Niet alleen beloningen helpen bij het stimuleren van fietsen, ervaart Van Kuyk. “Je moet ook oog hebben voor de randvoorwaarden. Zo adviseren we bijvoorbeeld om via de app samen te fietsen op routes die als onveilig worden ervaren.” De Cycles-app maakt vanzelfsprekend deel uit van de anderhalvemetercampagne. Van Kuyk: “Het maakt het eenvoudig om een collega uit te nodigen om samen op te fietsen, een beloning te ontvangen én tegelijkertijd anderhalve meter afstand te houden.”

Parking

Naast de Ridesharing- en Cycles-app biedt het Toogethr-platform ‘Smart Parking’ aan. Van Kuyk: “Hiermee maken we ieder parkeerterrein digitaal, slim en flexibel. Door onze software te koppelen aan een slagboomconstructie realiseren we een portal waar werknemers en bezoekers vooraf kunnen zien of er plek is en een plek kunnen reserveren.” Dit voorkomt niet alleen onveilige situaties bij de slagboom en op het parkeerterrein, maar helpt ook in het voldoende afstand houden op het parkeerterrein. De werkgever kan de parkeercapaciteit op zo’n manier verdelen, dat de ‘anderhalve meter afstand’ al op de parkeerplaats wordt gegarandeerd. ”Van Kuyk: “Neem de bezoekersplekken, waarom moeten die de hele dag gereserveerd zijn, als bezoekers er maar een uurtje gebruik van maken? Dat kan logischer.” Werkgevers kunnen met Smart Parking zelf keuzes maken in wie een parkeerplaats mag reserveren, op welke plek en wanneer. En dat scheelt. Van Kuyk noemt het bedrijf ‘Danone’ dat met 1800 werknemers in Hoofddorp met 180 parkeerplaatsen toe kan.

Community

“Het mobiliteitsplatform is te gebruiken door één individuele werkgever,” vervolgt Van Kuyk, “maar vaak creëren we ook een community van meerdere bedrijven in hetzelfde gebied.” Zo kunnen medewerkers van verschillende bedrijven hun ritten, fietsen, tot zelfs parkeerplaatsen delen. “Daarnaast helpen we bedrijven bij hun duurzaamheidsdoelstellingen door de besparingen op kosten, brandstof en CO2 te meten en inzichtelijk te maken. Zo kan er gestuurd worden, als we laten zien wat er gebruikt wordt en hoe vaak, maar vooral ook wat er nog meer mogelijk is om het mobiliteitsgedrag te optimaliseren en hoe je dat als werkgever kunt stimuleren.”

Campagne

Specifiek voor de gevolgen van de coronacrisis en de uitdagingen die de anderhalvemetersamenleving met zich meebrengt, heeft Toogethr nu een anderhalvemetercampagne opgezet om te laten zien wat nu wél mogelijk is. Van Kuyk: “We moedigen autodelen aan, maar dan wel volgens ons corona-proof-protocol. Dat betekent maximaal één ritdeler die je kent, in plaats van de gebruikelijke vier of vijf ritdelers maximaal per auto. Bovendien adviseren we natuurlijk om steeds handen te wassen. Voor het hele pakket: Cycles, Parking en Ridesharing hebben we, naast de app, ook campagne- en promotiemateriaal beschikbaar. Zo dragen we ook nu bij aan een toekomstbestendige manier van reizen en aan de impact die je als duurzame organisatie wil maken.”


Wilt u dat de fiets in een hogere versnelling komt? Bezoek dan het Nationaal Fietscongres dat dit jaar online gevierd wordt op 3 september en 19 november. Alle informatie over het programma en aanmelden vindt u op www.nationaalfietscongres.nl