Apeldoorn neemt eerste MobiBus in gebruik
Mobibus
De basis van de MobiBus is een gebruikte maar technisch goede, gelede bus die bij een vervoermaatschappij wordt aangekocht. Naast een luxe koffie- en broodjescounter bevat de MobiBus ook mogelijkheden voor flexwerken, mini-vergaderen, dynamische OV-informatie, toeristinformatie en een toilet. Dit initiatief van de Stichting P+Rmissie (Permissie) is mogelijk gemaakt door subsidies van de provincie Gelderland en de stichting DOEN. De gemeente Apeldoorn draagt zorg voor de locatie. Ted Deckers en Ferry Smits van Permissie leggen uit hoe het idee ontstond: “Bij de carpoolplaats Mobiplaza in Wormerland (A7) zagen we dat een groot deel van de gebruikers het prettig vindt overdekt en beschut te kunnen wachten. Helemaal als ze ook kunnen flexwerken, eten en drinken. Zo steeg de bezettingsgraad van 20 naar 120 procent en daalde de criminaliteit tot 0 procent. Toen we merkten dat we op sommige locaties vanwege bestemmingsplannen en bouwvergunningsprocedures moeizaam toestemming kregen voor een gebouwde voorziening, ontstond het idee voor een voorziening op wielen: de MobiBus. Een bus die van 7 tot 19 uur op het terrein aanwezig is, maar daarna weer vertrekt.”
Pilot van twee jaar
De provincie Gelderland is zeer geïnteresseerd in het Mobibus-concept. Gedeputeerde Conny Bieze: “Het concept kan in het brede scala van maatregelen van Slim Werken, Slim Reizen een prima toevoeging zijn. Ook in het kader van de kader van de versterking van de Gelderse economie zijn we op zoek naar maatregelen die de bereikbaarheid van de stad vergroten. We hebben daarom op basis van het voorstel van deze initiatiefnemers een subsidie verleend van 120.000 euro om de aanschaf en ombouw van de bus mogelijk te maken. We hebben afgesproken dat we het concept twee jaar lang uitproberen in Apeldoorn. We hopen dat de MobiBus aanslaat bij de reizigers en gaan dat ook meten. Zo ja dan gaan we de bus wellicht ook elders inzetten.”
Ook de gemeente Apeldoorn is enthousiast. Wethouder Olaf Prinssen: “Samen met de provincie Gelderland hadden we al een tijdlang het plan de carpoolplaats Kaijersdijk uit te breiden en te verbeteren. Er wordt veel gebruik van gemaakt, maar de kwaliteit en het beheer van de carpoolplaats waren beneden de maat. Nu ligt er sinds december 2011 een prima carpoolplaats, met twee keer zoveel capaciteit. Ruim honderd parkeerplaatsen, met compleet nieuwe verharding en daarbij de mogelijkheid voor openbaar vervoer, extra fietsenstallingen, een apart perron voor de MobiBus, en nog een aantal extra’s zoals oplaadpunten voor de elektrische fiets en elektrische auto. We hopen dat deze plaats uitgroeit tot een locatie waar reizigers met plezier gebruik van maken en waarbij veiligheid, comfort en beheer een grote rol spelen. We zijn zeer benieuwd naar de effecten op de bereikbaarheid, zowel stad in als stad uit, en gaan dat samen met de partijen onderzoeken.”
Deckers: “Het MobiBus concept wordt uitgezet door de Stichting P+Rmissie en verzorgt het gehele traject om het concept op een bepaalde locatie in de markt te zetten. In het voortraject zal de stichting P+Rmissie onderzoek uitvoeren naar de haalbaarheid, gevolgd door de aanschaf en ombouw van de bus, de inrichting, werving van personeel en eventuele contracten met sociale werkplaatsen. Maar ook het aanvragen van vergunningen, beheer- en onderhoudscontracten met overheden, contacten met de vervoerbedrijven en andere leveranciers. De exploitatie van de MobiBus en het terreinbeheer valt onder de verantwoordelijkheid van MobiBus Apeldoorn B.V. die de contracten met pachter en leveranciers verzorgt.” Smits vult aan: “Samenwerking is belangrijk, maar geloof in het product nog meer. Anders was dit er nooit gekomen.”
De stichting is momenteel bezig met de laatste besprekingen om een tweede MobiBus te introduceren bij de A2 Maastricht-Noord, in het kader van het programma Maastricht-Bereikbaar.
Voordelen MobiBus:
- Bevorderen SWSR en het vermijden van files;
- Overheid wordt ontlast van beheer en klein onderhoud van het P+R terrein;
- Verandering bestemmingsplan of langdurige bouwvergunningprocedure is niet meer nodig;
- Sociaal veilig;
- Gebruik P+R wordt aantrekkelijker;
- In overleg met overheden worden alternatieve natransportmiddelen aangeboden: er ontstaat een knooppunt van modaliteiten;
- Met een sociaal plan worden werkloze (deels afgekeurde) mensen (55+) weer aan werk geholpen;
- Minder emissies in de stad;
- Carpoolen wordt weer aantrekkelijk gemaakt;
- Vervoerbedrijf profiteert mee doordat meer mensen gebruik maken van aanvullend OV.