Bescherming consumenten tegen blokkeertarieven laadpalen

vrijdag 6 september 2024

Foto: Shutterstock

De ANWB gaat consumenten beschermen tegen blokkeertarieven bij het laden van hun elektrische auto in de nacht. Daarom introduceert de belangenorganisatie een nieuwe Auto-stopfunctie in de ANWB Laadpas-app, die nachtelijke blokkeertarieven bij een volle batterij vanaf 23.00 uur ’s avonds voorkomt. 

Tijdsgebonden tarief

De ANWB constateert dat eigenaren van elektrische auto's in Nederland steeds vaker worden geconfronteerd met nachtelijke blokkeertarieven op publieke laadpalen. Dit is een tijdsgebonden tarief bovenop het stroomtarief. Inmiddels geldt dit tijdsgebonden tarief bij bijna 1 op de 3 publieke laadpalen.

De belangenorganisatie vindt dat deze tarieven midden in de nacht hun doel voorbijschieten. Daarom is de nieuwe Auto-stopfunctie in de ANWB Laadpas-app gelanceerd: de functie stopt automatisch de laadsessie als de accu vol is tussen 23.00 en 07.00 uur. Als de batterij al voor 23.00 uur vol is, wordt de laadsessie niet gestopt – omdat het reël is dat de auto nog van de laadpaal wordt gehaald.

Geen verdienmodel

De ANWB zegt in de basis niet tegen een blokkeertarief te zijn, omdat er veel meer elektrische auto’s dan publieke laadpalen zijn. Een blokkeertarief is dan een doeltreffend middel om laadpaalkleven tegen te gaan en de beschikbaarheid van laadpalen te verbeteren. Tegelijkertijd moet volgens de organisatie het tijdsbestek waarna dit blokkeertarief ingaat en de hoogte ervan in verhouding zijn met het beoogde gebruik van de laadpaal en locatie. Met andere woorden: het tarief moet bedoeld zijn om laadpaalkleven tegen te gaan en het mag geen extra verdienmodel zijn voor laadpaalaanbieders. 

Duurder uit

Sommige laadpaalaanbieders rekenen al vanaf de eerste minuut een blokkeertarief. Bovendien lopen blokkeertarieven vaak gedurende de nacht door. Iedereen moet volgens de ANWB ’s nachts zijn auto kunnen laden zonder dat zij bang hoeven te zijn voor extra kosten. Meer dan de helft van alle woningen in Nederland beschikt namelijk niet over een eigen oprit. Dat betekent dat veel elektrische rijders aangewezen zijn op een duurdere publieke laadpaal. Door de blokkeertarieven zijn ze nog duurder uit, terwijl ze vaak geen alternatief hebben.