Autodelen groeit al tien jaar lang stormachtig
In Nederland werden er in 2018 ongeveer 41.000 deelauto’s gebruikt zo blijkt uit de monitor. Dat zijn 10.000 auto’s meer dan vorig jaar. De groei was het grootst in de grote steden waar al de meeste deelauto’s stonden. CROW-KpVV heeft daarvoor wel een verklaring: in 2008 werden deelauto's gezien als een oplossing voor de idealist, die maar heel af en toe een autorit wilde maken. In 2018 blijkt dat een toenemende groep kiest voor autodelen omdat het goedkoper en praktischer is dan het bezitten van een eigen auto.
De meeste deelauto’s, ruim 7.000, staan in Amsterdam. Maar als je het aantal inwoners meetelt, is Utrecht de gemeente met de meeste deelauto’s per inwoner, ruim 950 per 100.000 inwoners.
Schonere auto’s
Deelauto’s zijn over het algemeen milieuvriendelijker dan het gemiddelde wagenpark in Nederland. Van het totale deelautowagenpark is 6,5 procent volledig elektrisch. Dat is vier keer zoveel als voor het gehele Nederlandse wagenpark.
Car sharing platforms
De meeste deelauto’s zijn ‘car sharing platform’ auto’s, ook wel peer-to-peer deelauto’s genoemd. Dat zijn eigen auto’s die mensen aanbieden om te delen. Dit type deelauto groeit heel snel omdat het vrij eenvoudig is om hieraan mee te doen en omdat aanbieders als SnappCar veel energie steken in het uitbreiden van hun netwerk.
Maar ook alle andere vormen van autodelen laten een constante groei zien. Bekende aanbieders van deelauto’s zijn Greenwheels, MyWheels, Car2Go en WeGo.
Green Deal
De monitor is onderdeel van de ‘Green Deal Autodelen’. In het kader van het Energieakkoord is er in ieder geval reden genoeg voor de deelnemers om een nieuwe Green Deal af te spreken. In deze nieuwe deal wordt meer nadruk gelegd op het bevorderen van het aantal autodelers.