Beknibbelen op parkeerruimte kan leiden tot verlies van woningwaarde
Mingardo vraagt zich af in het interview in Eigen Huis of voorbeelden zoals de nieuwbouwwijk Haven-Stad in Amsterdam met een parkeernorm van 0,2 en Utrecht, die weinig ruimte reserveert voor de 13.000 woningen rond Utrecht Centraal Station “de manier is”.
Compensatiedrang
Volgens Mingardo komen de lage normen voort uit compensatiedrang omdat de auto decennialang alle ruimte kreeg. Hij wijst er daarnaast op dat projectontwikkelaars vaak geen trek meer hebben om parkeerplaatsen aan te leggen, omdat het duur is. Ze gebruiken vervolgens handig het argument dat zeer lage parkeernormen duurzaam zijn. “Projectontwikkelaars zeggen dit uit eigenbelang, maar gemeenten zijn er wel gevoelig voor.”
Mingardo voorziet dat als de woningmarkt kalmeert het gebrek aan parkeerruimte zich zal wreken. “Het is niet ondenkbaar dat een woning met een eigen parkeerplaats dan 20.000 tot 30.000 euro meer waard is dan een vergelijkbaar huis zonder.”
Effectiever omgaan met bestaande parkeercapaciteit
Een deel van de oplossing volgens Mingardo is, dat gemeenten een stuk effectiever met de ruimte en de bestaande parkeercapaciteit omgaan. Hij pleit ervoor dat bijvoorbeeld in Rotterdam binnenstadbewoners tegen een aantrekkelijk tarief kunnen parkeren in de Kruisplein garage die grotendeels leeg staat. Daarnaast is er volgens Mingardo ook een gedragsverandering nodig: “We moeten af van het idee dat we altijd en overal gratis moeten kunnen parkeren.” Mingardo roept makelaars van huizen in randgemeenten van grote steden op om bij de verkoop ook een OV-abonnement of fiets te verstrekken. “Door alleen de parkeernormen omlaag te schroeven verschuif je het probleem naar een volgende generatie, die ook hun auto ergens moet kunnen parkeren.”