Bereikbaarheidsarrangementen
Wethouder de Heer: “Te lang hebben we geïnvesteerd in de verschillende modaliteiten afzonderlijk; we hadden een apart fiets-, OV- en parkeerbeleid. Maar het moet anders: we zeggen nu dat mobiliteitsbeleid ten dienste staat van de gastvrije stad. Soms is de fiets de beste optie, en andere keer het OV en soms de auto.” De Heer is duidelijk: “Als mensen er voor kiezen op zaterdagmiddag met de auto naar de stad te gaan dan moeten zij de consequenties, verder lopen of meer parkeergeld betalen, aanvaarden. Een andere optie is om op de fiets te komen en gratis in het centrum te stallen of gebruik te maken van het openbaar vervoer met goede overstapvoorzieningen. We moeten uitstralen ‘in Zwolle is altijd plek’, hoe je ook naar de stad komt.”
Bereikbaarheidsarrangementen
Syb Tjepkema, senior beleidsadviseur bij de gemeente Zwolle vertelt enthousiast over bereikbaarheidsarrangementen. “Dit is een aantrekkelijk pakket van deur-tot-deur maatregelen waarbij mensen ofwel worden beïnvloed buiten de spits de reizen, een ander vervoermiddel te nemen of een ander route te kiezen. Bijkomend voordeel is dat het de bezoekers verleidt om naar de stad te komen en daar lang te blijven.
Belangrijke onderdelen van deze arrangementen zijn bijvoorbeeld dat bezoekers goed geïnformeerd worden door bijvoorbeeld app’s of websites en verleid worden hun reis, route en parkeerplaats of stalling aan te passen door lage tarieven, meer service en/of comfort.”
Marktpartijen
Bereikbaarheidsarrangementen worden liefst op initiatief van en altijd met marktpartijen ontwikkeld. Een voorbeeld is een arrangement voor Museum de Fundatie, dat gelegen is in het centrum van de stad en in 2013 de deuren opent na een grote verbouwing. Hoewel de arrangementen nog niet volledig zijn uitgewerkt, licht de museumdirecteur een tipje van de sluier op. “Voor treinreizigers is het essentieel dat de bewegwijzering duidelijk is. Als straks de stadsentree in ere is hersteld, is er een prachtige looproute naar het museum. De beleving begint dan met de wandeling.”
Museumdirecteur Keuning wil voorkomen dat bezoekers die met de auto komen eindeloos rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats die er op zaterdagen en koopzondagen niet is. “Deze bezoekers moeten direct naar een nabij gelegen parkeergelegenheid geleid worden waar plaatsen vrij zijn. Vervolgens moet ook dan de looproute richting museum aantrekkelijk zijn met heldere bebording.” Het samen te stellen bereikbaarheidsarrangement voor museum De Fundatie richt zich op hoge service en duidelijke routering.
Deze tekst is onderdeel van een groter artikel ‘Inzetten op gedragsbeïnvloeding en marketing’ dat gepubliceerd is in het magazine PARKEER24, editie 5 van 2012.