Betaald parkeren of niet: zet consument centraal

woensdag 4 november 2015
timer 2 min
In Duidelijk, een emailnieuwsbrief van DTZ Zadelhoff, wordt gesproken over 6 trends in retailvastgoed. 'De consument staat centraal' is één van de genoemde trends. Een belangrijke factor om vanuit de consument te denken is het goed faciliteren van parkeren; betaald én gratis.

De trends worden beschreven door Maarten van Lit, die als jurylid verbonden is aan de NRW-jaarprijs (Nationale Raad Winkelcentra).  Over de ‘consument staat centraal’ zegt hij het volgende. “Vanuit de consument denken. Dat klinkt als een open deur, maar dat is het niet. Ten minste, niet zoals het zich nu ontwikkelt. De beleving van de consument gaat steeds meer een rol spelen in de maatvoering van het winkelcentrum. In alle facetten. Niet alleen de activiteiten, maar ook de inrichting van het openbare gebied, de toegankelijkheid en de veiligheid staan in het teken van het gebruiksgemak en de voorkeuren van de consument.”


Betaald in de binnenstad, gratis in buitenwijk

“Neem de parkeerproblematiek: wel of niet betalen voor een parkeerplaats. Als je kijkt naar ‘out of town shopping centers’ Rijswijk en Leidschenhage, draait Leidschenhage beter dan Rijswijk. Onder andere dankzij het gratis parkeren. Maar een winkelgebied in de binnenstad, daar moet betaald worden. Dat is de enige manier waarop er meer doorstroom ontstaat en winkels de beschikbaarheid van parkeerplekken kunnen garanderen. Dat zijn afwegingen die je voor de klant maakt, en niet voor jezelf.”


Lees hier het oorspronkelijke bericht op Duidelijk. 

Trends in retail: zet de consument centraal