Betere OV-projecten door ontwerp vanuit kosten-baten

dinsdag 22 oktober 2013
timer 2 min
Grote openbaar vervoerprojecten worden in Nederland vaak beoordeeld op de maatschappelijke kosten en baten. Deze laten zien of een OV-project meer oplevert dan kost. Opvallend is dat er in Nederland maar weinig OV-projecten zijn met een positief saldo van baten en kosten. 

Betere OV-projecten door ontwerp vanuit kosten-baten

Er gaat iets mis


Dit lijkt vreemd, gezien de bevolkingsdichtheid van Nederland. Sterker nog: als het hier niet kan, waar dan wel? Klaarblijkelijk gaat er ergens iets mis. In principe zijn er twee mogelijkheden: of de berekening van de kosten en baten is niet goed uitgevoerd of het schort aan het ontwerp van het OV-project.

Winst behalen in het ontwerp


We laten aan de hand van het openbaar vervoerproject De Amstelveenlijn zien dat er met name winst te behalen is in het ontwerp. Denken in kosten en baten kan juist helpen tot een beter ontwerp te komen. Hiervoor is wel een denkverschuiving nodig: ga niet uit van reeds bedachte, wellicht voor de hand liggende maatregelen, maar sta ‘open-minded’ in het ontwerpproces, waar in verschillende cycli toegewerkt wordt naar een geoptimaliseerd ontwerp voor het OV-project. 

Lees hier het artikel dat eind september verscheen in Verkeer in Beeld magazine >>

Auteurs: Armand Gijsman – hogeschooldocent Mobiliteit Hogeschool Windesheim (voorheen bij Witteveen+Bos) en Elisabeth Ruigrok - omgevingseconoom Witteveen+Bos