Betere verbinding Zuidoost-Drenthe en Twente
Na aanpassing van het spoor gaat de baanvaksnelheid tussen Almelo en Mariënberg omhoog van 80 naar 120 kilometer per uur. Hiermee wordt de reistijd ingekort en wordt de attractiviteit van dit traject vergroot. Doordat de trein op dit traject sneller kan gaan rijden, wordt het mogelijk ieder half uur een trein te laten rijden tussen Almelo en Hardenberg. Hiervoor vinden aanpassingen plaats aan de sporen, wissels en beveiliging van het spoor. Zo komt er in Hardenberg een extra wissel, wordt in Mariënberg een opstelspoor verlegd en wordt op station Almelo het spoor verder doorgetrokken, zodat reizigers minder ver hoeven te lopen om over te stappen of om de uitgang van het station te bereiken.
Sluiting station Geerdijk
Om zonder inzet van extra treinen naar Hardenberg te kunnen rijden, is het nodig om station Geerdijk op te heffen. Deze halte trekt ongeveer 50 reizigers per dag. Uit onderzoek blijkt dat 50 procent van die reizigers (gelet op het voortransport met auto of fiets) zonder extra reistijd vanaf station Vroomshoop of Mariënberg kunnen vertrekken. De overige 50 procent moet circa één kilometer verder reizen naar een van beide stations. Met de gemeente Twenterand, waar Geerdijk toe behoort, en met het consumentenplatform ROCOV heeft eerder overleg plaatsgevonden over het sluiten van dit station. Beiden hebben begrip voor het besluit om station Geerdijk te sluiten.
De aanpassingen aan het spoor worden (in opdracht van ProRail) uitgevoerd door aannemer Strukton Rail tussen 30 april en 6 juni 2016. Tegelijkertijd vindt er dan een grootschalige spoorvernieuwing plaats tussen Mariënberg en Almelo. Over 17,5 kilometer worden sporen, dwarsliggers (bielzen), ballast (spoorgrind) en overwegen vernieuwd. In deze periode rijden geen treinen maar bussen tussen Almelo en Mariënberg. Als alles loopt, volgens plan rijdt de eerste rechtstreekse trein tussen Almelo en Hardenberg vanaf eind 2016.