Bewaakte trailerparkeerplaats goed voor economie
Door bewaakte trailerparkeerplaatsen langs filegevoelige trajecten aan te leggen, kunnen transportbedrijven hier hun geladen of lege trailers tijdelijk opslaan, waardoor ze flexibeler kunnen omspringen met laad- en lostijden, congestie, wachtrijen en openingsuren van klanten.
Dit stelt hen in staat om het aantal ‘verloren uren’ te verminderen en lege ritten uit te sparen. Jaarlijks staan Belgische transportbedrijven zo’n 335 uur per trekker in de file. Uitgaande van een waarde van 50 euro per trekker, komt dit neer op een verlies van 16.750 euro per jaar.
Proefproject
Samen met de sector voerde het expertisecentrum Smart Mobility (voorheen Vlaams Instituut voor Mobiliteit) gedurende 12 maanden een proefproject uit. Hierbij maakten verschillende transportbedrijven gebruik van een gemeenschappelijk, beveiligd terrein in de Antwerpse haven waar zij hun trailers al dan niet geladen konden achterlaten.
Grenzeloze logistiek
Het proefproject ‘gemeenschappelijke trailerparkings’ bouwt verder op de resultaten van een onderzoek dat uitgevoerd werd in opdracht van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg in het kader van het Europese project 'Grenzeloze Logistiek'. Dit onderzoek resulteerde in een Masterplan dat beschrijft hoe een gemeenschappelijke trailerparking er kan uitzien en aan welke randvoorwaarden voldaan moet worden.