Bewoners moeten juist blij zijn met hogere parkeertarieven
“De meeste mensen hebben moeite om te begrijpen dat het concept van ‘gratis parkeren’ helemaal niet bestaat. Niet alleen gebruiken parkeerplaatsen ruimte – en dat kost altijd geld – ook zijn er hoge kosten voor de bouw en het onderhoud. Vooral in ondergrondse parkeergarages kunnen deze kosten heel hoog zijn”, aldus Giuliano Mingardo, senior onderzoeker regionale en vervoerseconomie op de Erasmus Universiteit Rotterdam. “Als voor een door de gemeente geëxploiteerde parkeerplek (op straat of in een garage) de parkeerder niet de volledige kosten betaalt, betekent dit dat de rest door de gemeente betaald wordt. Hiervoor moet de gemeente bijvoorbeeld de OZB of andere algemene middelen gebruiken. Dus hoe minder de automobilist betaalt voor een parkeerplek, hoe meer hij/zij met het belastinggeld van de gemeente wordt gesubsidieerd.”
Mingardo: “Zeker in gemeenten die veel bezoekers (van buiten de stad) trekken moeten de bewoners blij zijn met de stijging van de parkeerinkomsten van hun gemeente. Dit betekent in feite dat bezoekers minder gesubsidieerd worden door de bewoners. Hoe meer bezoekers betalen voor parkeren hoe minder de gemeente zelf moet bijdragen. Dit is het geval in 66 van de 155 gemeenten die parkeerbelasting heffen; in deze steden is de verwachting voor 2014 dat het aandeel van de parkeerbelasting in de totale opbrengst van de gemeentelijke heffingen zal stijgen. Met andere woorden, in deze gemeenten zullen de parkeerders – vaak bezoekers van buiten – meer bijdragen aan de kosten die ze mede veroorzaken en minder gesubsidieerd worden met geld van de bewoners”.
Gerelateerd artikel: Gemeenten verwachten 660 miljoen parkeerbelasting in 2014