Bolidt onthaalt klanten straks met spektakel
Nu al is het lab indrukwekkend. Een grote ruimte met witte jassen – je voelt dat hier geïnnoveerd wordt. Door een ruit heb je zicht op een andere ruimte waar met behulp van dynamische trekbanken de sterkte van het materiaal wordt getest. “We doen alle innovaties zelf”, zegt Peter Staal, manager Parking bij Bolidt, trots. “En dat laten we vanaf volgend jaar ook goed zien aan onze klanten!”
Met een rip boat de Maas en de Noord op
Het bedrijf heeft klanten over de hele wereld. Vanaf het eerste kwartaal van 2019 worden die op een manier ontvangen die ze niet snel zullen vergeten. Staal schetst: “Vanaf de Erasmusbrug worden klanten dan met een rib boat opgepikt en over de Maas langs een aantal Bolidt-projecten en -toepassingen geleid. Vanaf de Noord in Hendrik-Ido-Ambacht stapt men dan uit om daar ontvangen te worden in Area78.”
Dat wordt een centrum waar innovatie centraal staat. “Je kan het voelen, letterlijk en figuurlijk”, aldus Staal. Verschillende exhibits laten klanten ervaren hoe Bolidt-toepassingen voelen en worden gebruikt. “We hangen zelfs een auto op aan een Bolidt-plafond om de sterkte aan te tonen.” Klanten krijgen zo een beter idee van de karakteristieken van de toepassingen, zoals duurzaamheid, textuur en vloeistofdichtheid. “We zijn voorlopers in innovatie”, zegt Staal. “We kopiëren niet, we wórden gekopieerd.” Het lab, dat nu nog in de hoofdvestiging zit, verhuist ook naar Area78, waar iedereen de vorderingen van achter een grote glazen wand kan volgen.
Vloeren gaan communiceren
Ook op parkeergebied wordt er volop geïnnoveerd. Bolidt staat al bekend om de korte doorlooptijd voor het aanbrengen of onderhouden van de kunststofvloer (tijd is geld, immers), waarbij veiligheid, beleving en bescherming van de betonconstructie centraal staan. Maar het gaat nog verder. “We laten de vloer straks communiceren”, legt Staal uit. Door dynamische markering in de vloer toe te passen, kunnen bezoekers sneller geleid worden naar nog vrije plekken. Of plekken die wenselijk zijn om eerder te bezetten. “Als je bijvoorbeeld drie dekken hebt, kan het wenselijk zijn om bezoekers in eerste instantie naar één dek te leiden en die helemaal te laten vullen. De andere dekken slijten daardoor minder snel, waardoor je minder onderhoud en minder down time hebt.”
Laden via het parkeervak
Een andere innovatie is de hulp van drukgevoelige platen. Die worden nu bijvoorbeeld al toegepast als valalarm in ziekenhuizen, maar kunnen ook prima op parkeerplaatsen worden toegepast. “Scheefparkeren kan zomaar 15 procent verlies op vloeroppervlak kosten. Als je parkeervakken groen laat oplichten als een parkeerder zijn auto goed in het vak zet, kan je dat voorkomen.” Ook onderzoekt het bedrijf de mogelijkheden van zelfreinigende vloeren en de mogelijkheid om te laden via het parkeervak. “Via inductieladen kan een auto zonder snoer of stekker worden bijgeladen”, legt Staal uit. “De energie kan komen van zonnepanelen op het dak, waardoor de gehele keten energieneutraal is.”
De meeste innovaties komen overigens niet alleen tot stand, maar ontstaan vanuit een klantvraag. “Innoveren doe je niet alleen”, vat Staal samen. “Daar zijn altijd stakeholders bij betrokken. We denken graag mee over het slimmer indelen van parkeergarages. Met zelfrijdende auto’s kan je straks de hoogte van een dek halveren. Of wat te denken van het inrichten van een parkeergarage als dansvloer, als je garage ‘s avonds leeg staat bijvoorbeeld? Met dynamische wanden en vloeren kan je zoveel kanten uit…”
Meer informatie over Area78 is te vinden op www.area78.info.
Dit artikel komt uit PARKEER24 03/2018. Lees meer van PARKEER24 in onze bibliotheek.