Bufferzones voor vrachtwagens om logistieke drukte te verminderen
De professor ziet een combinatie van factoren als oorzaak van de drukte in binnensteden. Slimme oplossingen kunnen helpen dit probleem te verminderen. “Het is nu dweilen met de kraan open. Juist de combinatie van mensen die de stad in willen, en de logistiek die spullen komt brengen of halen zorgt voor verkeersdrukte in de stad”, zegt Tavasszy.
Bufferzones
Tavasszy pleit voor meer onderzoek naar mogelijke oplossingen. Vrachtwagens en bestelbusjes hebben geregeld te maken met het feit dat laadplekken bezet zijn. “Wat ze vervolgens vaak doen is rondjes rijden door de stad totdat de laadplek weer beschikbaar is. Dat geeft zowel ergernis voor de vrachtwagenchauffeur, als voor het overige verkeer. Bufferzones voor vrachtwagens, een plek waar ze tijdelijk kunnen staan, kunnen dan uitkomst bieden.”
Tavasszy zou eigenlijk nog wel een stap verder willen gaan. “Is het mogelijk om vanaf de bufferzones winkels te bevoorraden met robots of te voet”, vraagt hij zich hardop af. “Er moet dan rekening gehouden worden met de looproutes. Hoe vullen we dit praktisch gezien in? De haalbaarheid hiervan is goed om te onderzoeken.”
Beprijzen tijdvenster in de stad
Om het vele vrachtverkeer in de stad te verminderen, denkt Tavasszy dat het goed is om tijdsloten in de stad te beprijzen. “Onrechtmatig gebruik wordt zo ontmoedigd. Bedrijven moeten dan boeken of reserveren voor een tijdslot.”
Het hele interview met onder andere Lóri Tavasszy verschijnt in PARKEER24 nummer 2, april 2019. Dit nummer, met als thema last mile en parkeren, wordt het eerste digitale magazine van PARKEER24. Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief van PARKEER24 en ontvang het magazine in je mailbox.
