Bureau onderzoekt noodzaak truckparkings

vrijdag 27 juli 2018
timer 3 min
Moeten er nieuwe truckparkings komen, hoe staat het met de beschikbaarheid en de rol van de overheid en wat is de rol van de overheid? Aan de hand van tien vragen gaat een extern bureau daarmee aan de slag. De resultaten worden in oktober verwacht.

Dat staat te lezen in het Plan van Aanpak vrachtwagen parkeren, waarmee uiteindelijk de parkeervoorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs kwalitatief en kwantitatief op peil worden gebracht. De publicatie is op 26 juli gepubliceerd door de Tweede Kamer.

 

De tien vragen

1. Welke maatregelen leiden tot de vermindering van de problematiek op de verzorgingsplaatsen langs het hoofdwegennet. Op deze plaatsen is er sprake van verkeersonveiligheid, overbezetting en ontbreken van voorzieningen, zoals camerabewaking en sanitair. Deze parkeerplaatsen zijn niet geschikt voor overnachting en wekelijkse lange rust (>45 uur) maar omdat deze plaatsen gratis aangeboden worden, zijn deze toch in trek.

 

2. Welke bijdrage kan de overheid bieden aan het aantrekkelijk maken van private truckparkings? Vooralsnog is het lastig (voor de private sector) om de beveiligde truckparkings rendabel te exploiteren. Zonder steun van de overheid kan dat leiden tot vrij hoge tarieven.

 

3. Een truckparking met betaalde parkeervoorzieningen functioneert beter wanneer in de omliggende gemeenten een actief parkeerbeleid wordt gevoerd. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft dit voor de haven geregeld en ook gemeenten in de directe omgeving van de haven hebben maatregelen genomen om in de avonduren het “waterbed” effect te voorkomen. Wat kunnen we hiervan leren en hoe kunnen we stimuleren dat deze aanpak ook in andere gemeenten wordt toegepast?

 

4. De rij- en rusttijden worden in Europees verband besproken in het kader van de sociale pijler van het EU Mobiliteitspakket. Hoe is de stand van zaken en hoe kunnen we invloed op de Europese verordening uitoefenen?

 

5. Waar is het noodzakelijk dat nog truckparkings worden aangelegd, gelet op de bezetting van andere truckparkings in een regio, de omvang van het vrachtverkeer en reeds bestaande initiatieven?

 

6. Is het wenselijk om over dynamische informatie over bezettingsgraden van truckparkings te kunnen beschikken om daarmee digitale informatie aan chauffeurs te kunnen geven over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen met eventueel de mogelijkheid tot reserveren?

 

7. Samenwerking tussen private- en overheidspartijen is wezenlijk voor het oplossen van de capaciteitsproblemen van vrachtwagen parkeren. Problemen moeten gezamenlijk worden opgelost en niet eenzijdig worden doorgeschoven naar een andere partij, dat is de afgelopen tijd duidelijk geworden. Hoe komen we tot een optimale taakverdeling tussen de diverse overheden (RWS, provincies, regio’s/gemeenten) en de private sector?

 

8. Welke richtlijnen of kaders kunnen een bijdrage leveren om initiatieven vanuit de markt voor private truckparkings op haalbaarheid te toetsen?

 

9. Omdat de Zuidoost corridor in Nederland maar tot Venlo loopt, is er geen beeld van de situatie in Midden- en Zuid-Limburg uit het MIRT onderzoek. In deze grensregio’s is de overlast met name aan de oostkant het grootst en er zijn hier dan ook al diverse initiatieven genomen voor de aanleg van truckparkings o.a. bij Heerlen en op het terrein van Chemelot. Zijn gegevens beschikbaar of te achterhalen over de bezettingsgraden van truckparkings in dit deel van Limburg?

 

10. Hoe groot is het aandeel vrachtwagens dat een normale wekelijkse rust op de rust op een truckparkings doorbrengt? De truckparkings worden ook gebruik voor de dagelijkse rust van tenminste 12 uur. Wat betekent dit voor de inzet van handhaving (rijkspolitie, gemeentelijke handhaving door BOA’s etc).