Cition schakelt Xerox in voor afhandeling parkeerboetes

woensdag 3 september 2014
timer 2 min
Cition, verantwoordelijk voor het beheer van betaalde parkeerplaatsen in Amsterdam, heeft gekozen voor Compliance™, de webportal-oplossing van Xerox. Hiermee is Cition in staat om online betalingen van naheffingsaanslagen (parkeerboetes) voor buitenlandse kentekens af te handelen. De oplossing is een belangrijk onderdeel van de visie van de Gemeente Amsterdam om het parkeerbeleid volledig te digitaliseren.

Cition controleert door middel van geavanceerde scantechnologie kentekens op betaald parkeren in Amsterdam. Auto’s met een buitenlands kenteken die geen parkeergeld hebben betaald, krijgen een sticker op de voorruit geplakt met een link naar een website. Op deze website krijgt de eigenaar een foto van zijn of haar kenteken en een overzichtskaartje van de parkeerplek te zien. De website biedt vervolgens de mogelijkheid online bezwaar te maken tegen de naheffingsaanslag of deze direct via creditcard of iDeal te betalen.


Lodewijk Hartman, financieel directeur van Cition: “Nadat we een uitgebreide marktscan hadden uitgevoerd van beschikbare oplossingen, kwamen we uit bij Compliance van Xerox. Nu, een aantal maanden na de implementatie, zijn de voordelen al goed zichtbaar. Voorheen moeilijk te traceren buitenlandse auto-eigenaren kunnen we nu toch een naheffing opleggen. Daarbij helpt de online oplossing ons met het realiseren van onze doelstellingen en onze dienstverlening richting de parkeerders gebruikersvriendelijker te maken.”


Het hele proces van handhaving is geautomatiseerd, van het controleren van kentekenplaten tot aan het genereren van de naheffing. David Jones, General Manager bij Xerox Parking: “Xerox is expert in parkeerbeheer en -handhaving. De oplossing die wij ontwikkeld hebben voor Amsterdam kan worden ingezet in elke stad ter wereld.”

Lodewijk Hartman, financieel directeur bij Cition.