Column: Voor paal
Door Marco van Burgsteden*
Het opladen is nog wel een zorgenkindje. We hebben veel ervaring op kunnen doen met de palen van e-laad en inmiddels lopen de plaatsingen van oplaadpunten voor nieuwe stekkerauto’s gestaag door. Dat is ook niet zo verwonderlijk omdat tot nu toe de meeste kosten door de netbeheerder en diverse subisidieregelingen worden gedekt.
Als gemeente deden wij niet meer dan het plaatsen van de borden en het nemen van een verkeersbesluit. Die sponsoring bedraagt per oplaadpunt een paar honderd euro. Tenzij er bezwaar wordt gemaakt – ook dat is al gebeurd. Dan kost een oplaadpunt de gemeenschap alweer een paar duizend euro meer.
Nu is het tijd dat de ‘businessmodellen’ het gaan overnemen. In ieder geval als het aan het Rijk ligt. Via de regeling van RVO is er de komende jaren nog een bijdrage mogelijk (eerste jaar 900 euro, daarna 600 en daarna 300) waarbij de eis is dat de andere kosten voor minstens een derde door de aanvrager van de paal worden gedragen en de rest door de gemeente.
Maar welke particulier gaat zo’n duizend euro besteden aan een oplaadpaal bij een auto die ook al duurder wordt omdat de belastingvoordelen langzaam verdwijnen? Een oplaadpaal die in de openbare ruimte komt. Die voor ieder ander met een stekker ook te gebruiken is. Die je niet mee mag nemen als je gaat verhuizen.
Als gemeente kan ik die uitgave niet meenemen; dan voldoe ik niet meer aan de eisen van RVO en ben ik voor het volle bedrag plus de kosten van het bord en besluit verantwoordelijk. Kortom: we staan volgend jaar mooi voor paal.
*Marco van Burgsteden is senior beleidsmedewerker mobiliteit bij de gemeente Wageningen. Hij houdt zich onder meer bezig met parkeerbeleid en heeft ruim 14 jaar ervaring in dit vakgebied.
Meer lezen?
Deze column is verschenen in de december-editie van Parkeer24. Als u lid bent, kunt u het volledige magazine lezen in de online bibliotheek . Wilt u deze editie ook lezen, maar bent u geen lid? Klik dan hier om lid te worden.