Connexxion zet 100 elektrische taxis in in Amsterdam
De 100 elektrische taxi’s gaan ongeveer 30 procent van het totale Aanvullend Openbaar Vervoer in Amsterdam voor hun rekening nemen. Ook worden enkele voertuigen gebruikt voor het leerlingenvervoer. Op dit moment worden de chauffeurs getraind op de rij-eigenschappen van de voertuigen, het bereiken van een zo groot mogelijke actieradius en de wijze van opladen.
Snelladen
De auto’s worden dagelijks opgeladen op twee terreinnen van Connexxion in Amsterdam. Op elke locatie zijn 24 laadpalen geplaatst, waaronder 4 snelladers. De actieradius van de E-NV200 Evalia is in de praktijk zo’n 150 kilometer, zo wees een rijtest van TaxiPro onlangs uit. “Dat is onvoldoende voor een hele dienst”, weet Rozendal. “Daarom gaan de chauffeurs halverwege van voertuig wisselen. De 100 elektrische taxi’s zijn eigenlijk de vervanging van 50 huidige Volkswagen Caddy’s.”
Contractvervoer
Het is voor het eerst dat een dergelijk groot aantal voertuigen ingezet gaat worden in het contractvervoer. Wel is er al flink aantal Tesla’s actief op Schiphol. En het aantal elektrische taxi’s zal de komende tijd nog flink toenemen, als het aan Connexxion ligt. De planningssoftware houdt bij de voorplanning al rekening met de actieradius en de diensten die er met de voertuigen gereden kunnen worden. Daarbij zijn er vaste parameters ingesteld. Omdat er altijd onverwachte omstandigheden zijn in het taxivervoer, zal er ook een realtime terugkoppeling zijn van de actieradius.
Voertuig wisselen
“Mocht een chauffeur tekort komen, dan plannen we een pauze in op onze vestiging om van voertuig te wisselen”, legt Rozendal uit. “Ook kan het voorkomen dat de centrale bijvoorbeeld de chauffeur het advies geeft om de airco uit te zetten. We zullen zien hoe het in de praktijk werkt.” Een belangrijke reden voor Connexxion om deze proef te starten is dat het bedrijf de komende jaren haar duurzaamheidsagenda wil uitvoeren. Onderdeel daarvan is een forse reductie in de CO2-uitstoot.
Infrastructuur
Andere zaken die Connexxion uit de proef wil leren is ‘ervaring opdoen met infrastructuur’. Want het is technisch onmogelijk om alle honderd voertuigen dagelijks te snelladen. Daartoe zou een eigen aansluiting op een elektriciteitscentrale nodig zijn. Bovendien is het een mooie les om te meten wat nou precies de meerkosten zijn van elektrisch taxivervoer ten opzichte van diesel of aardgas. Want er wordt voornamelijk regulier geladen. Alleen bij nood worden de snelladers gebruikt. Dus de voornaamste meerkosten bij elektrische taxi’s zitten hem in de tijd die een chauffeur kwijt is om op te laden. Want arbeidstijd is de belangrijkste kostencomponent voor taxibedrijven.
TCO
Rozendal: “We weten dat het vanuit bedrijfseconomisch oogpunt eigenlijk onverstandig is om nu al elektrisch te rijden. Maar hoeveel het nou precies kost, dat weten ook wij nog niet. Daarom gaan we alles meten in deze proef, zodat we straks precies de TCO kunnen uitrekenen. Dat helpt ons bij toekomstige aanbestedingen.” De voertuigen worden voor één jaar geleased bij Nissan. Connexxion mag er 35.000 kilometer mee rijden. Daardoor zijn de kosten vooraf redelijk in te schatten. Buiten de reguliere subsidies op elektrische voertuigen waar iedere ondernemer gebruik van kan maken, ontvangt Connexxion geen extra geld van de overheid voor de proef.
Taxibranche
“We zijn ervan overtuigd dat in de toekomst de taxibranche heel veel elektrisch kan en moet doen”, zegt Rozendal. “Wij lopen er nu alvast op vooruit. Dit is een mooi moment om op milieuvriendelijke wijze ervaring op te doen. Wat betekent het voor onze planning? Wat zijn de kosten nou echt? Wat is ervoor nodig om chauffeurs op de juiste manier te trainen? Wat betekent het voor onze planning en exploitatie? Wat voor infrastructuur is er nodig? Op die vragen willen wij volgend jaar antwoord hebben. Om de chauffeurs te motiveren extra ‘zuinig’ te rijden, en dus de actieradius te vergroten, houdt Connexxion straks een klassement bij. De zuinigste chauffeur van de maand ontvangt een kleine prijs. “Wat precies weten we nog niet, maar dat zou bijvoorbeeld voor de duur van een paar maanden een elektrische fiets kunnen zijn voor het woon-werkverkeer. Dus opnieuw duurzaam”, vertelt Rozendal.
Chauffeurs
Door middel van gezonde competitie creëren we bewustwording bij de chauffeurs. Tegelijkertijd krijgen we goede input voor onze eigen opleiding. En leren we op welke wijze we chauffeurs kunnen trainen om zo milieuvriendelijk mogelijk te rijden. Daarmee besparen we nog een hoop extra CO2.”
Bron: TaxiPro