Consument ziet zelfrijdende auto's wel zitten
Bekend met de zelfrijdende auto
De ontwikkelingen rondom zelfrijdende auto’s zijn regelmatig in het nieuws. Dit zorgt voor een grote bekendheid onder consumenten. Negen op de tien Nederlanders hebben weleens gehoord van de zelfrijdende auto. Tweederde van de consumenten heeft echter geen idee welke bedrijven of organisaties bezig zijn met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Google (22%) is de meest genoemde organisatie die bezig is met de ontwikkeling hiervan.
Toename van veiligheid in het verkeer
Nederland is positief over de zelfrijdende auto (62%). Ze verwachten vooral een toename van de veiligheid in het verkeer (56%). Daarnaast speelt een betere doorstroming (12%) en duurzaamheid (10%) een rol. De helft van de consumenten zou zonder problemen instappen in een zelfrijdende auto. Vier op de vijf consumenten willen echter wel te allen tijde de controle van de auto over kunnen nemen. De consumenten die negatief staan ten opzichte van zelfrijdende auto’s (38%) vinden het te gevaarlijk (36%) of ze vinden het simpelweg te leuk om zelf te rijden (15%). Slechts een op de vijf Nederlanders zou absoluut nooit in een zelfrijdende auto stappen.
Ideaal bij vermoeidheid
Voor consumenten lijkt een zelfrijdende auto ideaal bij vermoeidheid (30%), woon/werkverkeer (29%), op de snelweg (28%) of in de file (27%). Eén op de tien kan geen enkele situatie noemen waarin een zelfrijdende auto ideaal zou zijn.
Niet zonder rijbewijs
Volgens consumenten is een rijbewijs vereist om plaats te nemen in een zelfrijdende auto (75%). Slechts 11% van de consumenten is van mening dat pubers zonder begeleiding van iemand met een rijbewijs plaats mogen nemen in een zelfrijdende auto. Overigens vindt een derde van de Nederlanders het prima als je onder invloed van alcohol, zonder begeleiding van een nuchter persoon, plaatsneemt in een zelfrijdende auto.
Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.020 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.