De boot brengt materialen voor parkeergarage Oosterdokseiland
Oosterdokseiland aan het IJ in Amsterdam is met 225.000 vierkante meter één van de grootste binnenstedelijke projecten in Europa. Sinds 2016 worden op de kop van het eiland de laatste kavels aangepakt, bij elkaar 72.500 vierkante meter, waarop een social hub wordt gecreëerd, met publieke voorzieningen, appartementen en kantoorruimte. In 2021 zal het hele gebied in gebruik worden genomen. Gebiedsontwikkelaar BPD uit Amsterdam heeft de ontwikkeling van het hele Oosterdokseiland verricht.
Frank de Roo is projectdirecteur bij Züblin, de hoofdaannemer van de bouw van Booking.com en verantwoordelijk voor de ruwbouw en afbouw ervan. Hij vertelt dat het project qua structuur en architectuur buitengewoon complex is. Een onderdeel van de ontwikkeling van Kavel 5B/6 is de uitbreiding van de bestaande ondergrondse parkeergarage. Het is de bedoeling om de nieuwe parkeergarage van 1400 naar 1800 parkeerplaatsen uit te breiden. Daarnaast zal voor Booking.com een bijkomende fietsenstalling met 2500 extra plaatsen gerealiseerd worden. De Roo: “Complex is dat de toegang van de bestaande parkeergarage van het Oosterdokseiland, waar bewoners en bezoekers van de bedrijven, warenhuizen en supermarkten hun auto’s parkeren tijdens de bouw verplaatst wordt. Deze bestaande in- en uitrit valt middenin het bouwproject en blijft intact tijdens de werkzaamheden.”
Daarnaast wordt op een plek verderop de nieuwe in- en uitrit van de parkeergarage gebouwd.” De Roo heeft als oplossing een tijdelijke stalen tafelconstructie ontwikkeld, een soort crashdeck, om de staalconstructie van de overkraging te monteren. “Daarnaast beschermt deze tafelconstructie de passerende auto’s tegen vallende bouwmaterialen.” Voor het bouwverkeer is de toegang tot de bouwplaats via slechts één locatie mogelijk. De Roo illustreert hoe ingewikkeld het bouwen dan is: geen stapelruimte en absoluut geen ruimte voor vrachtwagens om bouwmaterialen naar de bouwplaats te transporteren. “Vandaar dat we deze nauwe toegang alleen reserveren voor de toelevering van beton. Alle andere bouwmaterialen worden met een ander vervoermiddel geleverd, namelijk met de boot. Tot aan de realisatie van het dak van de parkeergarage zullen bijna alle bouwmaterialen over het water worden vervoerd”, zegt De Roo.
Mustafa Yurttas, technisch adviseur bij VBI, legt uit dat VBI de kanaalplaatvloeren heeft geleverd voor de vloeren van de parkeergarage onder het Oosterdokseiland. “De ondergrondse parkeergarage is gerealiseerd met 20.000 vierkante meter kanaalplaatvloeren van VBI, platen van 8 tot 10 meter lang en 1,2 meter breed. De kanaalplaatvloeren zijn per schip naar de bouwplaats vervoerd”, zo vertelt Yurttas. “Het aantal vrachtbewegingen is hiermee aanzienlijk verminderd. Daarnaast krijg je een grote hoeveelheid kanaalplaatvloeren tegelijk aangeleverd.”
VBI transporteert de kanaalplaatvloeren naar de Afrikapier buiten de Amsterdamse binnenstad. Daar worden ze op een schip geplaatst, die naar het Oosterdokseiland vaart. De platen blijven aan boord voor de kade en worden verplaatst zodra de kranen op de kade vrij zijn. “Voor VBI is dit een ideale manier van transport en opslag van bouwmaterialen op een dergelijke postzegellocatie”, zegt Yurttas. “We kunnen de vloerdelen gecontroleerd naar één locatie brengen en lossen, waardoor er geen wachttijden ontstaan op de bouwplaats zelf.” De 20.000 vierkante meter kanaalplaatvloeren zijn met circa 20 scheepstransporten vervoerd. Dat betekent 1000 vierkante meter kanaalplaatvloeren per vracht, waar een vrachtwagen gemiddeld tussen de 70 à 75 vierkante meter vervoert. Niet alleen kanaalplaatvloeren, maar ook andere bouwmaterialen zoals prefab stalen palen en netten voor de wapening, worden per boot vervoerd.