De e-bussen in Eindhoven maken hun belofte waar
Op 11 december ging de nieuwe concessie Zuidoost-Brabant van start met 43 gelede elektrische Citea’s van VDL op de hov-lijnen in Eindhoven. Elektrische bussen zijn geen nieuws meer, maar in gelede uitvoering trekken ze de aandacht. Van Hout: “In deze omvang is nog niet eerder elektrisch gereden in Europa. Wij zijn een proeftuin voor Transdev. Hier doen we belangrijke ervaring op voor de concessie Amstelland-Meerlanden, waar Connexxion in december met 100 elektrische bussen gaat rijden.”
Bewezen techniek
De eerste serie gelede e-bussen van VDL rijdt al sinds oktober 2015 in Keulen. Ervaring met de techniek was er dus al. “Gelukkig wel”, zegt Van Hout. Hermes heeft eerder leergeld betaald met de Phileas. Die zou geleid gaan rijden in Eindhoven, maar dat is er nooit van gekomen. Van Hout: “Bij dat voertuig was alles nieuw. Met deze elektrische bussen hebben we bewezen techniek in huis.” Het rijden en opladen van de batterijen via een pantograaf op de bus werkt feilloos volgens Van Hout.
Bus Rapid Transit
Volgens Van Hout hebben gelede elektrische bussen de toekomst. “Dit is BRT, Bus Rapid Transit, een soort tram op banden. Waarom zou je nog tram of trolley willen? De ontwikkeling van de batterijen gaat razend snel, straks hebben ze een veel grotere range. Bovenleiding en rails moeten onderhouden worden, dat is duur. Dus liever geen bovenleiding, geen rails, geen herrie. Je kunt hier 125 man in vervoeren. Dubbelgeleed rijden, met 24 meter, kan ook. Een 2-minutendienst is geen probleem. Naar het vliegveld rijden we in de spits nu al 14 keer per uur. Voor een stad als Den Haag is dit superinteressant. Ik weet het, de tram heeft een beter imago dan de bus, maar deze voertuigen vind ik qua comfort beter.”
Lees de hele reportage over de 43 e-bussen in Eindhoven op OVMagazine.nl (+)