De eerste testritten gemaakt over deel Noord/Zuidlijn
Van de zeven stations zijn twee bovengronds en vijf ondergronds. Het gaat om Noord, Noorderpark, Amsterdam Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, de Pijp en Europaplein. De stations zijn bijna af, momenteel worden testen gedaan met de metro’s. Eenmaal gereed is de verwachting dat reizigers in vijftien minuten van Amsterdam-Noord naar Zuid reizen.
Gebouwd op stelten uit 1300
Het ontwerpen van een ondergrondse metrolijn, 25 meter onder de vochtige en historische grond van Amsterdam – gebouwd op houten stelten uit het jaar 1300 – was geen eenvoudige klus, aldus Benthem Crouwel. Dankzij een ontwerptechniek, ontwikkeld eind jaren ’90, werd het mogelijk om tunnels te creëren in natte en stabiele grond, zonder dat de stad daar veel te lijden onder had.
Gé Dubbelman ©
Straat verbinden met ondergrond
Ieder station is uniek. De architectuur wordt bepaald door de locatie en de ruimte die het Amsterdamse stadsplan biedt. Tegelijkertijd hebben alle stations hetzelfde concept: de kortst mogelijke verbinding tussen het ondergrondse station en de straat. Reizigers moeten hun weg intuïtief kunnen vinden, schrijft Benthem Crouwel, mede door het gebruik van daglicht als leidend principe en het voorkomen van een ondergronds labyrint van tunnels en passages.
Kunstwerk op ieder station
Ieder station krijgt een uniek kunstwerk. Ieder kunstwerk verbindt het ondergrondse met de wereld bovengronds. Verder toont het station Rokin een selectie van 700.000 archeologische objecten die tijdens de bouw werden uitgezaaid.
Meer informatie: wijnemenjemee.nl