De invloed van parkeertarieven en de kwaliteit van het openbaar vervoer op forenzen

dinsdag 29 november 2016
timer 2 min
In de rubriek Studeren op Parkeren, magazine PARKEER24 - december editie, wordt aandacht besteed aan de thesis van Chris Harrewijn die studeerde op de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De samenvatting en de PDF van zijn onderzoek naar de invloed van de prijs van parkeren en de kwaliteit van het openbaar vervoer op forenzen, leest u hier.

In deze studie wordt de reiskeuze van forenzen geanalyseerd. Het doel van het onderzoek is om te achterhalen of parkeertarieven en de kwaliteit van het openbaar vervoer invloed hebben op de keuze die de maakt. Er is een model gemaakt om te kijken naar de logistieke gevolgen op twee verschillende niveaus. Niveau 1 bevat de controle variabelen op persoonlijk niveau en niveau 2 bevat de controle variabelen op gemeentelijk niveau. Hierin zijn ook opgenomen de variabele parkeertarieven en de kwaliteit van het openbaar vervoer. De data zijn verzameld uit verschillende bronnen, zoals OViN, CBS en NPR. Uit de resultaten blijkt dat zowel parkeertarieven als de kwaliteit van het openbaar vervoer invloed hebben op het gebruik van het openbaar vervoer. Er is geen significant interactie-effect gevonden tussen deze twee variabelen. De aanbeveling voor beleidsmakers is om zich te richten op één van de twee aspecten om mensen te overtuigen om de overstap van auto naar openbaar vervoer te maken.

 

Dit  is ook gepubliceerd in magazine PARKEER24, editie december 2016 in de rubriek 'Studeren op parkeren' waarin diverse opleidingen melden wat er in de afgelopen periode gedaan is op het gebied van parkeren.

 

Download hieronder de PDF van het onderzoek van Harrewijn.