"De Nederlander" aan het woord over toekomst mobiliteit

dinsdag 26 april 2016
timer 4 min
Kennisinstituten en aanbieders van technologie berichten met regelmaat over hoe wij ons in de toekomst zullen voortbewegen. Waarbij zelfrijdende auto's en connected cars belangrijke speerpunten zijn. In het net verschenen boek 'Mobiliteit in de toekomst 2030', wordt gevraagd wat 'de Nederlander' er van vindt. En die uitkomsten zijn verrassend.

Je stapt in je auto zonder stuur en pedalen om naar je bestemming te rijden zonder dat er ook maar een actieve bestuurder aan te pas komt. Of dat je auto communiceert via het internet, met andere auto’s en installaties langs de weg voor de beste route. Het lijkt uit een sciencefiction film te komen, maar is inmiddels al zo goed als realiteit. Kennisinstituten al dan niet met ondersteuning van de overheid en fabrikanten van die technologie en auto’s lijken ons te dicteren hoe wij in de nabije toekomst ons rij- en reisgedrag inhoud gaan geven. 


Een greep uit de uitkomsten

“42% van de Nederlanders zien risico’s als het gaat om het hacken van het besturingssysteem van de zelfrijdende auto. Zij willen dat de systemen goed beveiligd en uitgebreid getest zijn alvorens zij in zullen stappen”.

 

“Zo’n 66% van de Nederlanders wil niet dat de auto in de stad zelf rijdt. Dit heeft te maken met het feit dat er veel fietsers, voetgangers, tram of bussen aanwezig zijn en dat het met name druk is in de stad. Het vertrouwen in de techniek versus de mogelijkheid dat je mensen kunt aanrijden omdat hun gedrag onvoorspelbaar is, ligt hieraan ten grondslag. Met andere woorden: “grijpt de auto wel op tijd in met al dit onvoorspelbare gedrag?” Als dit dan gebeurt wie is er dan aansprakelijk?”

 

“Aansprakelijkheid is een ander onderwerp. Tussen de 32% en de 60% van de Nederlanders vindt dat zij zelf, als bestuurder, aansprakelijk zijn op het moment dat een zelfrijdende auto een overtreding maakt of bij een ongeluk betrokken is”. 


Vrouwen geven het stuur niet uithanden

De meeste deelnemers aan het onderzoek zijn bekend met de (deels) zelfrijdende auto, maar het fenomeen connected cars -die sommigen in bescheiden vorm al bezitten- is voor velen een compleet mysterie. Het boek onthult dat de meeste Nederlanders een matig positief beeld hebben over deze technieken en het stressvol vindt het stuur uit handen te geven. Verrassend zijn het hoge aantal vrouwen onder de respondenten die hierover terughoudend zijn. De grootste moeite met deze voortschrijdende techniek zijn de laagopgeleide deelnemers. Maar er zijn ook positieve geluiden. Hoger opgeleide en met name mannen in de leeftijd van 55 jaar en ouder zijn zeer positief over de connected car en geven graag het stuur uit handen. Dit laatste het liefst in de file en op snelwegen en minder graag in de stad. 


Het boek

Marco Maréchal publiceert in zijn zojuist verschenen boek ‘ Mobiliteit in de toekomst 2030’ voor het eerst een landelijk opinieonderzoek naar hoe de Nederlander zijn of haar mobiliteit ziet in de nabije toekomst. Mede aan de hand van deze resultaten neemt de auteur je mee in zijn visie over dit boeiende onderwerp. In het onderzoek is gekeken naar hun kennis, houding en gedrag over connected cars en (semi-) zelfrijdende auto’s. De deelnemers zijn een dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving. Van hoog tot laag opgeleid, man en vrouw, van 16-jarigen tot 84 jaar oud en mensen die open staan voor technologische ontwikkelingen tot behoudende respondenten. 


Visie


Naast de onderzoeksresultaten is het boek verrijkt met veel extra informatie over dit thema, wat er in de praktijk gebeurd met de grootste ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit van vandaag de dag en geeft de auteur zijn visie naar de toekomst. Marco: “De wereld van auto’s, de projecten met connected cars en zelfrijdende auto’s en de vele projecten die hieruit voort vloeien zijn nogal technologisch gedreven. Op zich is hier niks mee en nodig dat dit gebeurt, maar ik mis echter het bredere perspectief waar participatie, communicatie en het actief betrekken van de consument van groot belang is om diverse projecten en technologische ontwikkelingen verder te brengen en actief te stimuleren. Nederlanders gaan immers de technologische ontwikkelingen gebruiken in de toekomst. Door hun ideeën, behoeften en beleving van de Nederlander actief te betrekken bij projecten verminder je de weerstand en zorg je ervoor dat deze sneller omarmd worden door de Nederlander.”

 

Het boek is te onder meer te bestellen via bol.com.