De parkeerkansen van Schiphol
“Toen Schiphol in de jaren '60 op de huidige locatie – Schiphol Centrum - werd gebouwd, was er nog een zee van ruimte. In 1980 bouwden we onze eerste parkeergarage – toen alleen nog voor personeel – en realiseerden we onze eerste parkeerplaats voor lang parkeren met shuttledienst. Vandaag de dag is de ruimte op Schiphol schaars geworden. Natuurlijk wil je daar efficiënt mee omgaan. Alleen passagiers die korter dan 48 uur parkeren kunnen nog naast de terminal staan. Parkeren gaat meer de hoogte in en zal verder van de terminal gebeuren. In 2016 was de P3-garage daarom de eerste, en inmiddels druk gebruikte, parkeergarage die we op afstand van de terminal aanlegden. Als er in de toekomst meer parkeerplaatsen nodig zijn dan zullen we verder de hoogte in moeten. Verdichting is het toverwoord. Komend jaar gaan we daarom de P3-garage uitbreiden.”
Vier miljoen parkeerders
“Schiphol is een bijzondere parkeerlocatie vanwege de grote aantallen, jaarlijks ongeveer vier miljoen parkeerders. Ondanks dat het grootste deel van de passagiers met de trein komt beschikt Schiphol over maar liefst 38.000 parkeerplaatsen, waarvan 24.000 bedoeld zijn voor het publiek. De rest is voor personeel en bezoekers van bijvoorbeeld kantoren. De grote aantallen en de beperkte ruimte bieden zowel kansen als uitdagingen. Door de verschillen in wat passagiers belangrijk vinden kunnen we heel specifiek inspelen op marktsegmenten en onze prijzen en dienstverlening daarop aanpassen.”
Yield management
“Een voorbeeld daarvan is yield management om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Al jaren gebruikelijk in de reisbranche, maar in de parkeerwereld nog een betrekkelijk onbekend fenomeen. Het gros van de mensen komt nog altijd ‘oprijden’, dus onaangekondigd. Die betalen gewoon het reguliere tarief. De mensen die van tevoren een parkeerplek reserveren zijn goedkoper uit en voor hen proberen we een zo passend mogelijk aanbod te doen in prijs en in plaats. We hebben zelfs een speciale yield manager in dienst, Ilse Terpstra.”
Valet parking
“Ook valet parking neemt een grote vlucht. Dit product bieden we om meerdere redenen: als serviceproduct en als ruimteoplossing om onze klanten toch dicht bij de terminal te laten parkeren. Het is een arbeidsintensieve dienst en daarom ook duurder om uit te voeren. Aan de andere kant biedt het de kans om auto’s iets verder van de terminal te kunnen stallen. De valet-oplossing bieden we ook aan buiten het premium segment. Een grotere formule biedt immers ook weer meer niches. De prijs is vergelijkbaar aan wat parkeren in P2 kostte.“
Andere aanbieders
"Voor Schiphol is parkeren primair een onderdeel van de customer journey. Maar een uitgekiend parkeerbeleid is ook belangrijk om een goede bereikbaarheid van de luchthaven te garanderen en vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Daarnaast is parkeren ook een van de inkomstenbronnen van de luchthaven. Andere bedrijven hebben de afgelopen jaren ook brood gezien in de parkeermarkt op Schiphol. Vaak zijn het kleinere aanbieders die stukjes grond in de omgeving benutten als parkeerplek. Daar zijn de omliggende gemeentes niet in alle gevallen blij mee. De kwaliteit van de dienstverlening is ook zeer verschillend. En als een aanbieder geen goede kwaliteit biedt, worden wij daar wel vaak op aangekeken. Voor de consument is het goed dat deze wat te kiezen heeft. Dit stimuleert ons natuurlijk ook goed naar de klant te luisteren.”
Zoveel onzekerheden
“Digitalisering en het online brengen van het aanbod heeft er de afgelopen tien jaar voor gezorgd meer mensen zelf hun auto parkeren in plaats van zich weg te laten brengen. Hoe onze strategie er over nog eens tien jaar uitziet, is moeilijk te zeggen. De ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit kennen nog zóveel onzekerheden. Er zullen steeds meer, laagdrempeligere en duurzame manieren zijn om over de weg naar Schiphol te komen. En als de zelfrijdende auto er eenmaal is, zullen we deze voertuigen op een totaal andere manier moeten faciliteren. Maar dat is nog toekomstmuziek. Laten we ons de komende jaren eerst maar gaan richten op het nog slimmer en duurzamer maken van onze dienstverlening. Daar werken we elke dag keihard aan."
Door Peter Bekkering. Dit artikel verscheen in PARKEER24 01/2018.