De rol van de parkeergarage in de customer journey

dinsdag 27 september 2016
timer 5 min
Het plannen van de customer journey begint steeds meer thuis. De consument bepaalt zijn reisdoel en kiest vervolgens van welke vervoersmodaliteiten hij gebruik wil maken. Vervolgens wil hij graag zoveel mogelijk comfort en keuzevrijheid. Ook bij het parkeren. Welke rol kunnen parkeergarages daarbij spelen? Een gesprek met Rolf Oostendorp, directeur bij Interparking.

Oostendorp gaat allereerst in op de rol van de parkeergarage binnen de customer journey: “Als eigenaar, huurder of beheerder van parkeergarages realiseren we ons dat een parkeergarage voor een automobilist nooit een doel op zich is, maar ook dat het vaak wel het eerste en laatste contact is met de bestemming – bijvoorbeeld een winkelcentrum, binnenstad of ziekenhuis.” Daarbij is nog altijd de locatie een belangrijk keuzecriterium en in het verlengde daarvan de loopafstand, zowel in de garage als van en naar de garage. Oostendorp: “De loopafstand moet zo kort en comfortabel mogelijk zijn.” Daarbij tekent hij wel aan dat de consument bij funshoppen en dus vaak een langer verblijf een grotere loopafstand accepteert dan bij runshoppen.

 

Tarieven spelen volgens Oostendorp wel een rol, maar niet in de mate die brancheorganisaties zoals het Platform Detailhandel vaak pretenderen.“Consumenten hebben wel een besef van tarieven maar willen vooral dat de tarieven in overeenstemming zijn met de bestemming, de omgeving en met wat de consument krijgt.”

 

Comfort en Keuzevrijheid

Een andere trend, die Oostendorp waarneemt is dat de consument meer dan voorheen waarde hecht aan comfort en keuzevrijheid. Dat geldt allereerst in de garage: “De consument vindt een functionele inrichting belangrijk. Dus zaken als een goede verlichting en wayfinding.” Om in te spelen op de behoefte aan comfort en keuzevrijheid bij customer journey, biedt Interparking al twee jaar de mogelijkheid om online te reserveren. Daarbij kan de consument kiezen tussen verschillende producten met verschillende tarieven. “Door deze keuzevrijheid te bieden, kun je als bedrijf beter sturen op je tarievenbeleid en bij je marktbenadering je aanbod beter afstemmen op de doelgroep.” Inmiddels heeft Interparking online reserveren in Amsterdam (IJdock), Rotterdam (Markthal en Lijnbaan) en Utrecht (Hoog Catharijne) en staan ook voor Den Haag plannen op stapel. Oostendorp geeft eerlijk toe dat Interparking het werken met verschillende tarieven niet heeft uitgevonden. “Luchthavens zoals Schiphol hanteren dit systeem al vijf tot acht jaar. Omdat het onderscheid in tarieven voor kort parkeren en lang parkeren aantrekkelijk is voor mensen die langer wegblijven. Aan de populariteit van producten als Day Trip Parking, Early Shopping Parking, Hotel Parking en Dinner Parking zie je dat het nu ook doorbreekt bij kortere tijdseenheden.”

 

In de garage reserveert de consument het recht op een plek, niet één specifieke plek. Oosten- dorp: “Dat is in onze optiek ook niet nodig, want wij vinden dat een parkeergarage zodanig ontworpen moet zijn, dat alle plekken goed en goed bereikbaar zijn.” Interparking verwacht dat binnen drie tot vijf jaar veel van haar garages met de reserveringstool zijn uitgevoerd. “We geloven sterk in de reserveringstool. En in aansluiting van deze producten met loyaliteitsprogramma’s. Zo hebben we in Europa een P-card, waarmee je onbeperkt in- en uit kunt rijden. En je zou je ook kunnen voorstellen dat dit via een ander device gaat, bijvoorbeeld een app.”

 

In één keer

Interparking verwacht dat de klant steeds meer alles in één keer wil regelen: “Als hij ervoor kiest om met de auto te gaan, denkt hij bij zijn bezoek aan hotel, schouwburg of toeristische attractie meteen ook na waar hij zijn auto wil parkeren.” Om daarop in te spelen zoekt het bedrijf de samenwerking met deze partijen.“Je kunt dan in eerste instantie denken aan het naar elkaar verwijzen op elkaars website, inclusief praktische informatie zoals een plattegrond. Ideaal zou zijn wanneer de consument in één keer kan reserveren voor zowel schouwburg of Anne Frankhuis als voor de parkeergarage. Dat zou kunnen door onze tool te integreren in de reserveringstool van de bestemming.” Interparking wil bij de customer journey ook inspelen op consumenten die tijdens hun reis van verschillende vervoersmodaliteiten gebruik willen maken. Oostendorp: “Bij parkeergarage IJDock bieden we in samenwerking met Amsterdam Bike Rent Park & Bike aan: Consumenten parkeren een hele dag voor 10 euro en kunnen op vertoon van hun parkeerkaart tegen half tarief (7,50 in plaats van 15 euro) de hele dag een fiets huren. Dat geldt bovendien niet alleen voor de automobilist, maar ook voor de passagiers.”

 

Omgeving

Interparking zoekt bij garages zoals IJDock en Markthal en straks Tournooiveld in Den Haag ook de samenwerking met andere stakeholders in de omgeving, vertelt Vincent Raaphorst, marketing & communications manager bij Interparking: “We benaderen proactief partners zoals hotels, restaurants, schouwburg en ondernemersvereniging vooraf over onze plannen, gaan er ook langs en proberen zo een band op te bouwen. Dat doen we omdat we ervan overtuigd zijn dat we als exploitant van parkeervoorzieningen die stakeholders nodig hebben en dat van een goede samenwerking tussen bijvoorbeeld retail en parkeren uiteindelijk beide partijen profiteren. En daardoor ook de parkeerder-consument. Want door die samenwerking,de verwijzing naar elkaars websites en het aanbieden van maatwerk parkeerproducten die online te reserveren zijn optimaliseer je ook de customer journey.”

Parkeergarage grote rol in customer journey.