De vier uitdagingen voor Eindhoven Airport

vrijdag 30 maart 2018
timer 5 min
Hoe vang je de piekmomenten op, hoe groei je mee met de passagiersaantallen, hoe vind je de juiste balans tussen gereserveerd parkeren, oprijders en je capaciteit en hoe bestrijd je de perceptie dat on airport parkeren duurder is dan off airport? Dat zijn de vier uitdagingen voor Jaap Verheijen, accountmanager Parking & Mobility Services bij Eindhoven Airport.

Eindhoven Airport biedt momenteel kort en lang parkeren aan on airport en heeft daarnaast P8 als off airport parkeerlocatie vanwaar een shuttlebus de passagiers pendelt naar de terminal. In totaal gaat het om circa 5500 parkeerplaatsen. Verheijen: “Natuurlijk kiest een bezoeker of hij kort of lang wil parkeren, maar wij richten onze tariefstructuur er wel op in. Bij kort parkeren (P1 en parkeerterrein P3 ) - met name voor bezoekers uit de regio die iemand willen afzetten - heb je tarieven voor een half uur of een heel uur, bij lang parkeren (P4, P5 en P8) per dag. Overigens is P1 (direct voor de terminal) momenteel niet in gebruik vanwege het deels instorten van de parkeergarage die daar in aanbouw was  op 27 mei 2017. De functie van P1 wordt momenteel opgevangen door P3. Naast deze parkeerlocaties voor bezoekers ben ik ook verantwoordelijk voor P2 (parkeren voor kantoren) en P6 en 7 (parkeren voor personeel van de luchthaven). Dat zijn in totaal nog eens 500 parkeerplaatsen.” 

Opvangen van pieken 

In de meivakantie van 2017 draaide Eindhoven Airport een pilot van drie weken met valet parking, Easy Valet. “Dat heeft te maken met een van de vier uitdagingen, waar we voor staan: het opvangen van pieken in het hoogseizoen, dus van de meivakantie tot en met de herfstvakantie. Met valet parking neem je vlak voor de terminal de auto over van de passagier. Vervolgens heb je als parkeerexploitant zelf de controle erover waar de auto geparkeerd staat. En kun je decentraal extra capaciteit inhuren die je niet in je normale palet hebt zitten.” De pilot sloeg aan: “We zijn begonnen met 200 plaatsen en hebben dat al snel uitgebreid naar 300. Alle plaatsen waren drie weken lang uitverkocht. Dat was boven verwachting. Zelf waren we uitgegaan van een bezetting van 50 tot 75 procent omdat het een onbekend product betrof en omdat we minimale marketing inspanningen gedaan hebben.” 

Meegroeien met passagiersaantallen 

Als tweede uitdaging noemt Verheijen het meegroeien met de passagiersaantallen. “In 2017 hadden we 1 miljoen meer passagiers dan in 2016 (5,in plaats van 4,7). Het grootste gedeelte van onze passagiers komt met eigen vervoer. Overigens hebben we wel de ambitie dat in de toekomst ook bij Eindhoven Airport een treinstation komt.” In de tussentijd is Eindhoven Airport er tot nu toe wel in geslaagd om de groei om te vangen. “Doordat we een compacte regieorganisatie zijn, zijn we er redelijk in geslaagd vraag en aanbod te matchen. 

Gereserveerd parkeren en oprijders 

Een derde uitdaging is om de balans te vinden tussen gereserveerd parkeren en oprijders zonder reservering in verhouding tot de capaciteit. Verheijen: “De groep parkeerders met reservering (circa 60 procent) is relatief gemakkelijk voor je capaciteitsplanning. Er is echter een relatief grote groep parkeerders (rond de 40 procent) die zonder reservering naar de luchthaven komt. Deze parkeerder is anoniem, je weet niet wanneer hij/zij vertrekt en dus zijn plek weer vrijmaakt voor de volgende parkeerder. Dat maakt het vinden van de optimale commerciële bezetting mega interessant.” Het aandeel van gereserveerd parkeren groeit overigens wel, zegt Verheijen: “De verhouding was namelijk twee jaar geleden nog 50-50. Als luchthaven heb je maar één manier om dat te beïnvloeden en dat is de tariefstelling. Daarom hanteren we een tariefstructuur waarbij reserveren goedkoper is dan niet reserveren.” Dat laat onverlet dat de oprijder onvoorspelbaar blijft: “Gelukkig hebben we historische data zodat we wel een globale inschatting kunnen maken. Daarnaast zien we het als onze plicht om ook de oprijder zonder stress te laten parkeren. Dat kan soms betekenen dat we capaciteit die bestemd is voor gereserveerd parkeren toch vrijgeven voor oprijders.” 

Perceptie 

Een vierde uitdaging ten slotte is de perceptie bij het publiek dat parkeren op de luchthaven - on airport - duurder is dan bij de off airport concurrentie. Verheijen: “Hoewel de prijzen online te checken zijn, ontnemen we deze perceptie niet zomaar. Maar de realiteit is anders: ook Eindhoven Airport biedt parkeren tegen lage en concurrerende tarieven aan. En met een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie: op P8 na zijn alle parkeerplaatsen on airport. Alle slagbomen van die terreinen liggen op maximaal zeven minuten van de terminal.” Op P8 experimenteert Eindhoven Airport momenteel met dynamische beprijzing: hoe meer reserveringen, hoe hoger de prijs. “In de toekomst overwegen we - afhankelijk van de uitkomsten bij P8 - om dit bij het complete online parkeerproduct - dus bij alle reserveringen - te doen. Zodat je een meer prijsrelevant aanbod krijgt.” 

Door Peter Bekkering. Dit artikel verscheen in PARKEER24 01/2018.

P3 en P4. Achter het RyanAir-toestel het vliegtuigplatform, dat in 2017 tijdelijk werd ingericht als parkeerterrein.