Denk vanuit het klantbelang in plaats van uit je eigen belang!

dinsdag 21 februari 2017
timer 2 min
"Internettoepassingen zoals Airbnb, Uber en Alibaba zijn destructief voor bestaande winkelcentra: er komen minder bezoekers naar winkels. Maar als winkels sluiten, komen er ook geen nieuwe bezoekers." Cor Molenaar, hoogleraar eMarketing op de Erasmus Universiteit Rotterdam, noemt het een catch 22-situatie. Maar de ontwikkeling van internettoepassingen biedt ook nieuwe mogelijkheden voor belanghebbenden. Over deze kansen spreekt hij tijdens het PARKEER24Jaarcongres op 6 april.

Tijdens zijn sessie beschrijft de hoogleraar het effect van de ontwikkeling van internettoepassingen op winkelcentra en schetst hij de mogelijke kansen die er voor belanghebbenden liggen. “Om klanten weer te motiveren naar winkelcentra te komen, moet je de oorzaak van het probleem aanpakken. Die oorzaak gaan we opzoeken”, zegt hij.

Parkeerdiscussie

Voor parkeren specifiek betekent dit, dat als er geen bezoekers meer komen de beheerder minder parkeerinkomsten genereert. “Maar komen er juist heel veel bezoekers, dan creëer je een parkeerprobleem”, aldus Molenaar. Daarom wil de hoogleraar het ook met zijn toehoorders hebben over het gebruik van de openbare ruimte. “Daar moet je creatief mee omgaan.”

 

Volgens de marketeer, die binnenkort ook een boek over dit onderwerp publiceert, is de sessie tijdens het PARKEER24Jaarcongres geslaagd als tenminste enkele belanghebbenden hierover verder discussiëren. “Nu willen gemeente, provincie en vastgoedbeheerder allemaal wat anders, waardoor er niets gebeurt. Als ze leren denken vanuit het klantbelang, gaat dat een stuk makkelijker.”

 

Meer weten? Ga naar de website.

 

Om winkelcentra levendig te houden, is het parkeerbeheer van groot belang.