Denken met de klant in plaats van voor de klant

donderdag 10 augustus 2017
timer 2 min
Om op een goede manier parkeren aan te bieden in een binnenstad of bij een winkelgebied, is het nodig dat gemeentelijke bestuurders en eigenaren niet alleen denken voor de klant, maar ook met de klant. Dat vindt René de Visser, innovatie- en e-commercemanager bij de Rabobank en partner bij Evize. Om te weten wat de consument wil, zet Evize samen met Cor Molenaar en Erasmus Universiteit de Belevingsmonitor in. Daarin komt ook parkeren aan de orde.

De Belevingsmonitor wordt aangeboden aan gemeentes, bedrijven en winkelgebieden die het bezoek- en koopgedrag en de herkomst van hun klanten willen weten. De Visser: “De Belevingsmonitor is een onderzoeksmodel dat is ontwikkeld vanuit de klantbeleving en gedachte om winkelgebieden en centra echt weer aantrekkelijk te maken. Daarbij gaat het om aspecten van beleving zoals openingstijden, hospitality, sanitaire voorzieningen en bereikbaarheid, maar ook om parkeeraspecten zoals tarieven en garages. De gedefinieerde vragen geven antwoord op de hedonische factor (‘de beleving’) van het onderzochte gebied en hoe de klant het gebied ervaart. Waar nu regelmatig plannen worden uitgevoerd met betrekking tot de aanpak van leegstand vanuit een topdown gedachte werkt de Belevingsmonitor precies andersom, dus vanuit de klant.”

 

Lees het hele artikel hier.

Door Peter Bekkering. Dit artikel verscheen in PARKEER24 03/2017.

Een voorbeeld van een garage die de door klant goed wordt beoordeeld: parkeergarage De Ossenmarkt in Groningen.