Detailhandel Nederland: 'Politiek onderschat belang van parkeren'

donderdag 8 maart 2018
timer 3 min
Een op de vier politieke partijen wil het stadscentrum autoluw maken of zelfs helemaal autovrij, met alle gevolgen van dien voor de binnensteden. Daarvoor waarschuwt Detailhandel Nederland op basis van een steekproefsgewijze analyse van de programma's van de grootste partijen in 12 steden. De brancheorganisatie voor winkeliers deed onderzoek vanwege de gemeenteraadsverkiezingen.

Duurzaamheid en schone steden zijn ook voor winkeliers belangrijke thema’s. Een eenzijdig beleid gericht op het weren van auto’s zal echter grote schade aanrichten in de plaatselijke economie, schrijft de brancheorganisatie in een persbericht. Guido van Woerkom, voorzitter Detailhandel Nederland: “Het schrappen van 10.000 parkeerplaatsen in het centrum van Amsterdam, 2.000 in Rotterdam of het sluiten van parkeergarages in Utrecht lijkt louter en alleen gericht tegen auto’s in plaats van dat het de binnenstad vooruithelpt.”

Dupe

'Niet alleen winkeliers zullen de dupe zijn van een dergelijk parkeerbeleid. Ook de consument die alleen met de auto naar de stad kan of wil komen– vanwege bijvoorbeeld slechte OVvoorzieningen of grote aankopen – zal zich niet meer welkom voelen. Hij heeft dan de keuze: of met de auto naar de binnenstad of online bestellen en producten thuis laten bezorgen. Het is heel belangrijk om het winkelen op ‘traditionele’ manier zo toegankelijk en prettig mogelijk te maken', aldus Detailhandel Nederland. Van Woerkom: “Klanten willen aan het eind van een dag winkelen met een goed gevoel naar huis gaan. Het parkeerbeleid speelt hierbij een belangrijke rol. Een gastvrij en aantrekkelijk parkeerbeleid is geen overbodige luxe in een tijd waarin beleving een steeds belangrijker onderdeel uitmaakt van het winkelen.”

Alternatieven

Marc Moonen van Moonen Parkeeradvies kan zich de winkeliersvrees goed voorstellen. ''Ik heb het rapport niet gelezen, maar met deze 'oplossing' creeer je een nieuw probleem. In de basis heeft een binnenstad altijd auto's nodig om te functioneren. Ze hebben het in Aken eens geprobeerd, een autovrij centrum, maar dat is desastreus afgelopen. Ee stad is afhankelijk van die mensen. Je kunt beter andere maatregelen nemen om de leefbaarheid in de binnenstad te vergroten, bijvoorbeeld door bij parkeergarages fijnstof af te vangen. In Eindhoven filteren ze fijnstof bij de ingang van een garage. En met betere bewegwijzering kun je het zoekverkeer verminderen. Hoe minder meters auto's maken, des te minder vervuiling. Of vervang straatparkeren voor groen, dat geeft schonere lucht en levert weer minder zoekverkeer op'', aldus Moonen.