Detailhandel Nederland: stijging parkeertarieven slechte zaak
Detailhandel Nederland reageert daarmee op het feit dat de coalities van de vier grote steden de tarieven voor straatparkeren fors willen verhogen. In Amsterdam, Den Haag en Utrecht heeft dit al geleid tot concrete bedragen. In Rotterdam is er nog geen concreet cijfer, maar is door de nieuwe coalitie al wel een bedrag van zeven miljoen euro aan extra parkeeropbrengsten ingeboekt.
Amsterdam spant de kroon. Een dag op straat staan in de Amsterdamse binnenstad gaat in plaats van 5 euro per uur 7,50 kosten, een tariefstijging van 50 procent. Schrale troost is dat er een maximum aan gesteld is van 75 euro. Ook in Den Haag is de tariefstijging van straatparkeren fors. Van nu 3,50 euro per uur naar straks 4,50 euro. De kleinste van de vier, Utrecht, kent ook de kleinste stijging, van 4,70 euro naar 5,20 euro. Deze gaat in april 2019.
Omzetdaling
Van Golberdinge kan niet aangeven wat dit concreet betekent aan omzetdaling voor de binnensteden van de vier grote steden. Wel verwacht hij dat steeds meer mensen de auto zullen laten staan. “Met name in Amsterdam is ov in de binnenstad gelukkig een redelijk alternatief.”
Ook zegt hij dat het parkeertarief niet de enige influencer is voor de beslissing om met de auto wel of niet naar de Amsterdamse binnenstad te aan. “De Amsterdamse binnenstad is een groot openluchtmuseum en heeft daardoor een grote aantrekkingskracht. Die aantrekkingskracht speelt mee naast de hoogte van de parkeertarieven.”
Alternatief
Van Golberdinge gelooft niet in het alternatief van parkeergarages, om de straatparkeerplaatsen te compenseren. “Als ik in de plannen lees dat Amsterdam voor 2025 7.000 tot 10.000 parkeerplaatsen wil schrappen en nieuwe parkeergarages alleen nog dichtbij de A10 of daarbuiten wil realiseren, heb ik daar weinig vertrouwen in.”