Diepste punt bereikt bij bouw parkeergarage Veenkade
Momenteel wordt gewerkt aan het ontgraven en op diepte brengen van de bouwkuip. Het diepste punt is nu bereikt.
De aannemer heeft rond de bouwkuip damwanden in de grond aangebracht. Ook de betonnen overkluizing waar eerst het water doorheen liep is weggebroken. Daarna is de aannemer begonnen met het weghalen van de grond uit de bouwkuip. De grond is eerst tot een diepte van -2,25 meter NAP droog weggehaald. Daar is er een stempelraam aangelegd dat de verplaatsing van de damwanden helpt tegen te gaan. Het stempelraam zorgt er voor dat de wanden niet te veel vervormen doordat de grond- en waterdruk aan 1 kant wegvalt. Dat zou verzakkingen in de omgeving kunnen veroorzaken. Het stempelraam bestaat uit een horizontale balk langs de damwanden met daartussen de stempels. Dat zijn stalen buizen die dwars over de bouwkuip lopen. De parkeergarage komt onder het stempelraam.
Half juni 2013 is het grondwerk van start gegaan. Vanuit de gracht is water in de bouwkuip gepompt tot het niveau van het grondwater en het waterpeil in de gracht. Met behulp van een graafmachine wordt onder water grond afgegraven tot de gewenste diepte is bereikt. Het water in de bouwkuip is noodzakelijk om te voorkomen dat de grond openbarst.
Over Noordwal-Veenkade
Met de nieuwe inrichting krijgt het korte deel van de Noordwal-Veenkade in Den Haag zijn historische karakter terug. Na 80 jaar wordt de gracht weer geopend, kan men onder de gracht parkeren en krijgt de omgeving een groenere uitstraling. Onder de nieuwe gracht komt een volautomatische autoberging. Auto’s worden automatisch in deze ondergrondse parkeergarage geparkeerd nadat de auto in het lifthuisje is gereden en de inzittenden uitgestapt zijn.