Digitaal parkeren in gemeenten

woensdag 30 maart 2011
timer 3 min
Digitaal (straat)parkeren is volop in opmars. Steeds meer gemeenten kennen bijvoorbeeld belparkeren en ook steeds meer gemeenten ontwikkelen een digitaal loket waar burgers online hun parkeerrechten kunnen kopen. Hoe komen gemeenten tot de juiste keuze? 
Digitaal parkeren in gemeenten



Voordelen


Deze vraag stond centraal tijdens de themabijeenkomst 'Digitaal parkeren in uw gemeente', dat Spark bv in Rotterdam voor gemeenten en andere belangstellenden organiseerde. Digitaal parkeren biedt voordelen voor zowel de klant als de dienstverlener. De klant heeft meer betaalmogelijkheden (o.a. betalen met pinpas) en meer betaalgemak: niet meer wachten bij een balie maar online op ieder moment en vanaf elke locatie parkeerproducten kunnen aanschaffen. Voor de dienstverlener, meestal de gemeente, komt realtime managementinformatie beschikbaar waardoor zij beter kan sturen op de locale verkeersstromen en gerichter kan handhaven.

Scanauto


De parkeerhandhaving wordt door nieuwe technieken als de scanauto efficiënter en makkelijker. De scanauto controleert in korte tijd een groter gebied dan een individuele handhaver kan; controleurs hoeven niet meer elke autoruit te controleren op een ticket. Bovendien nemen de kosten - als het goed is - af: er is minder fte's inzet nodig bij de publieksbalie. Digitaal parkeren is weggelegd voor alle, dus ook voor de kleine(re), gemeenten. Door met elkaar samen te werken, bijvoorbeeld het bundelen van de inkoop, kunnen gemeenten schaalvoordelen behalen. Het Servicehuis Parkeren, dat centraal parkeer- of verblijfsrechten en de betaling daarvoor registreert, speelt hierbij een belangrijke rol.
 

Kritische succesfactoren


Genoeg redenen voor gemeenten om snel over te gaan op de ´nieuwe´ manier van werken, maar zo makkelijk ligt het niet. De digitalisering bij parkeren is een mooi maar ook een taai, lang en kostbaar proces, concluderen de inleidende sprekers Wilco van de Vosse (Utrecht) en Peter van der Valk (Delft). Een korte schets van de Utrechtse en Delftse ontwikkelingen: in Utrecht zijn in het centrum van de stad honderd nieuwe parkeerautomaten geplaatst waarin men het kenteken moet invoeren om parkeertijd te kopen. Nieuw is ook het betalen met de pinpas. Vergunningen worden digitaal via het kenteken uitgegeven en gecontroleerd; ook de bezoekersregeling is gedigitaliseerd. Hierdoor is een betere (parkeer)dienstverlening ontstaan.

Digitale oplossing


Volgens de gemeenten Utrecht en Delft zit de complexiteit van het digitale proces niet zozeer in de techniek, maar vooral in de organisatie eromheen: het vergt een duidelijke visie en strategie en iedereen meekrijgen in de plannen kost veel aandacht en tijd. Een digitale oplossing is snel voorhanden; draagvlak en commitment zijn dat niet. Het is de kunst om medewerkers, burgers en politiek tijdig mee te nemen in de ontwikkelingen.

Key2Parkeren


Guido Plaggenborg, productmanager bij Centric, was ook spreker op de bijeenkomst. Hij legde uit hoe gemeenten met Key2Parkeren een adequaat parkeerbeleid kunnen ontwikkelen. Key2Parkeren is een gebruikersvriendelijke applicatie die parkeervergunningen registreert, naheffingen afhandelt en de hele invordering daarvan regelt. Het systeem bevat functies die de administratieve processen rondom parkeren ondersteunen. Met de module Parkeerheffingen bijvoorbeeld kunnen gemeenten hun administratie rond de parkeerhandhaving beheren. Op dit moment maken zo'n veertig gemeenten gebruik van Key2Parkeren. Zij zijn volgens Centric vooral enthousiast over de flexibele opzet ervan en de vele koppelingsmogelijkheden. Naast koppeling met de RDW en de GBA zijn koppelingen mogelijk met onder andere de belangrijkste leveranciers van handterminals, externe financiële pakketten en diverse kassasystemen. In de komende tijd zal Centric via Key2Parkeren het digitaal aanvragen, betalen en administreren van parkeerrechten steeds verder faciliteren.