Digitaliseren parkeerketen in Leiden
De gemeente kan dankzij de digitalisering efficiënter werken. Enerzijds door efficiëntere controle op straat door het inzetten van scanvoertuigen. En anderzijds door minder kosten bij de uitgifte van vergunningen en bezwaar en beroep. Steeds meer gemeenten werken daarom met een digitale parkeerketen.
De digitalisering biedt ook kansen voor bewoners en het Leidse bedrijfsleven. We regelen steeds meer zaken online; ook gemeentelijke diensten en producten. Straks kunnen inwoners en ondernemers online gemakkelijk en snel hun parkeerzaken regelen. Zij hoeven dan geen parkeervergunning of parkeerticket meer achter de autoruit te leggen. Ook komt er dan in plaats van de kraskaart en de tijdelijke bezoekerspas een digitale visiteregeling. Leidenaren kunnen hun bezoek kan dan via internet aanmelden.
Plan van aanpak
De digitalisering is een omvangrijke klus en vraagt een uitgebreide voorbereiding van ongeveer twee jaar. Hiervoor is een plan van aanpak opgesteld waarin veel aandacht is voor een goede borging van de privacy en toegankelijke techniek voor alle gebruikers. De planning is dat eind 2016 de hele parkeerketen gedigitaliseerd is. Alle parkeerautomaten zijn dan ook vervangen of aangepast zodat bezoekers hun kenteken kunnen invoeren. Daarnaast is belparkeren is al langer mogelijk in Leiden. Belparkeren is betalen voor het parkeren met behulp van de mobiele telefoon in combinatie met een kenteken in plaats van met een parkeerkaartje.
Het kentekenparkeren als systeem is al in meerdere steden in Nederland ingevoerd. Leiden volgt met het systeem van kentekenparkeren deze lijn.