Door 'slim hek' kunnen treinen rijden tijdens werkzaamheden

dinsdag 5 januari 2016
timer 2 min
ProRail en BAM Infra Rail zijn in Breda gestart met een pilot met een 'slim hek' dat ervoor zorgt dat treinen kunnen blijven rijden op naastgelegen sporen tijdens werkzaamheden. Als de vinding van BAM een succes wordt, is dat goed nieuws voor de reizigers: zij zullen dan minder hinder ondervinden van werk aan het spoor.

Er gelden strenge regels bij het werken aan het spoor en meestal worden beide sporen buitendienst genomen als aan één van beide sporen wordt gewerkt. Vanuit ProRail bestond al langer de wens een alternatief te vinden en hiervoor heeft BAM de Happy Railing Schaarfence (HRS) ontwikkeld, zo meldt ProRail.

 

Pilot Breda

Van de HRS zijn diverse prototypes gemaakt, die zijn doorontwikkeld tot de huidige versie die is beproefd, getest en goedgekeurd door Aboma Keboma. De HRS ligt vast langs het spoor en kan direct omhoog worden getrokken op het moment dat dat nodig is voor korte of langdurige werkzaamheden om heel snel een veilige werkplek te creëren. Bijvoorbeeld tijdens ‘wintermaatregelen’ en storingsherstel.

 

Inmiddels hebben meerdere proeven plaatsgevonden en heeft ProRail toestemming gegeven voor een grote pilot op het emplacement in Breda. Deze proef loopt tot december 2016.

 

Bron: ProRail

De Happy Railing Schaarfence (HRS) kan langs het spoor komen te liggen.