Drie outletcentra is meer dan genoeg
De komst van ieder nieuw outletcentrum heeft grote nadelige gevolgen voor omringende gemeenten stelt Detailhandel Nederland in een persbericht. Uit het rapport dat gemeente Assen en provincie Drenthe presenteren blijkt dat het plan voor het outletcentrum hetzelfde aantal vierkante meters winkel beslaat als de huidige winkelleegstand in de binnenstad van Assen.
Fysieke winkelmarkt zwaar onder druk
Als gevolg van teruglopende bestedingen, een overaanbod van winkels, de opkomst van internetshoppen en bevolkingskrimp in bepaalde delen van ons land staat de fysieke winkelmarkt zwaar onder druk. Medio 2015 bedraagt de leegstand gemiddeld 9%, terwijl deze in 2013 nog 6% was. Winkeliers, beleggers en overheden hebben op nationaal niveau hun krachten gebundeld en werken onder de noemer van de ‘Retailagenda’ gezamenlijk aan het toekomstbestendig maken van retail.
Aantrekkelijk winkelaanbod
Sieuwerd Ermerins, beleidsadviseur IVBN: “We moeten zuinig zijn op de Nederlandse fijnmazige detailhandelsstructuur. We willen de consument een aantrekkelijk winkelaanbod bieden. Nieuwe winkels moeten zoveel mogelijk ingepast worden in bestaande winkelgebieden.” Jildau Schuilenburg, secretaris Vestigingszaken van Detailhandel Nederland vult aan: “Plannen die boven de markt hangen, zoals in Assen en Winschoten, zijn niet verantwoord.” Provincies houden elkaar in de greep, volgens de winkeliers en vastgoedsector. Binnensteden zijn volgens hen het beste af als de noordelijke provincies zich op korte termijn ‘outletcentrumvrij’ verklaren.
Kledingwinkels bindmiddel van de binnenstad
De komst van een nieuw outletcentrum heeft vooral een nadelig effect op de kledingbranche, deze bevindt zich voornamelijk in de binnenstad. Sietske van der Linden van de branchevereniging voor mode, wonen en sport Inretail, legt uit: “De komst van het outletcentrum buiten de kern van Assen heeft niet alleen een negatief effect op de economische weerbaarheid van Assen, maar op alle in de regio gelegen binnensteden, tot aan die van de stad Groningen.”
Rollatorstad Geleen
Provincies en gemeenten zouden beter kunnen kiezen voor een sterke profilering van de binnenstad, gebaseerd op de onderscheidende, karakteristieke eigenschappen van de gemeente. Zo koos Geleen recent voor een profilering gericht op ouderen. Schuilenburg legt uit: “Consumenten moeten er makkelijk kunnen komen, een enorme beleving ervaren tijdens het winkelen en gestimuleerd worden om terug te komen. Dit kan alleen gerealiseerd worden door een goede samenwerking tussen alle partijen.”