Dubbelgebruik standaard in Strijp-S
Bij de overeenkomst zijn behalve Strijp-S gebiedsontwikkelaars gemeente Eindhoven en VolkerWessels ook woningscorporaties en opstalontwikkelaars betrokken. Er is een nieuwe set van afspraken overeen gekomen. In de oorspronkelijke plannen was iedere ontwikkelaar verplicht om op het eigen bouwveld het parkeren voor de ontwikkeling ondergronds op te lossen. Ontwikkelaars zagen zich geconfronteerd met hoge investeringen in dure parkeervoorzieningen, die niet optimaal worden benut. Het gevolg: dreigende stagnatie in de ontwikkeling van Strijp-S. Partijen spreken nu af dat er geen geld hoeft te worden gestoken in duur ondergronds parkeren. Dubbelgebruik is de straks de standaard en de gemeente ziet onder voorwaarden af van de geldende parkeernorm.
Dubbelgebruik standaard
Mobility-S, een publiek-private samenwerking, regelt vanaf nu zowel het parkeren op straat als het parkeren achter de slagboom. Mobility-S analyseert de behoefte en bouwt alleen parkeergelegenheid als de vraag er is. Door deze gebiedsgerichte benadering is optimaal dubbelgebruik mogelijk: werkenden, bewoners en evenementenbezoekers maken op verschillende momenten gebruik van dezelfde parkeerplek. Parkeerplaatsen worden gerealiseerd in bovengrondse modulaire garages, die letterlijk mee kunnen groeien met de vraag. Aan Mobility-S ook de taak om te laten zien dat er minder plekken nodig zijn dan de norm. Mobility-S zet daarom hoog in op alternatieve mobiliteit. Nu al is het mogelijk gebruik te maken van elektrische deelautos, -scooters en -fietsen.