Duitse passagierstrein op waterstof onthuld
Ondanks allerlei projecten in diverse Europese landen blijft een aanzienlijk deel van het Europese spoorwegennet op lange termijn niet elektrisch rijden. In veel landen is het aantal treinen dat op diesel rijdt dan ook nog hoog.
Primeur
De Coradia iLint biedt een alternatief voor diesel: de trein wordt aangedreven door waterstof en de enige uitstoot omvat stoom en gecondenseerd water. De trein maakt verder weinig geluid.
De trein wordt geproduceerd door Alstom. Met de Coradia iLint lijkt het bedrijf een primeur in handen te hebben: de meeste andere technologische innovaties op gebied van hydrails richten zich op goederenvervoer, niet op passagierstreinen.
Intentieverklaring
De onthulling van de trein volgt op de intentieverklaring die in 2014 is getekend door de staten Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen, Baden-Württemberg en de openbaarvervoer-autoriteiten van Hesse voor het gebruik van een nieuwe generatie uitstootvrije treinen, aangedreven door brandstofcellen, zoals waterstof-brandstofcellen.